galento
mats_o skrev:
Fläkten brukar oftast ha lödda anslutningar inuti agget. Iom att den inte ska tas bort finns det ingen vits för tillverkaren att lägga pengar på en kontakt
Ok.tack för tipset Mats.

Nu har du visserligen bytt processorfläkten redan, men någon annan kanske läser detta och kan ha nytta av det...

Ofta behöver man inte lägga de dyra pengarna på de avancerade kylsystemen eller special-pc-lådor, åtminstone inte om man har en "märkes-dator", dvs en dator från någon av de stora märkena, Dell, Fujitsu-Siemens, HP osv... Dessa tillverkare vill komma ner i pris på sina stora volymer, och sätter ofta i en fläkt som surrar som hårtorkar...
Så var fallet med min pc från Fujitsu-Siemens. Jag köpte en ny processorfläkt för 100 kr (vilket inte kan anses vara speciellt dyrt i sammanhanget, väl?), och datorn är numera nästan ljudlös. När jag satt i den nya fläkten och satt igång datorn, var jag tvungen att sätta in fingret i fläkten för att se om den verkligen snurrade, för jag hörde ingenting. :)

Enkelt och billigt, och kanonbra.

galento
Hej, i instruktionsbladet till cpu fläkten stod det att de flesta moderkort har en "fan speed control" som kunde nås via BIOS.Och där skulle man ställa tempen till 65 grader C som sedan BIOS skulle försöka hålla och därför reducera fläkthastigheten så mkt det gick.Har du grejat nåt med detta sennen ?Datorn blev tystare av dessa nya fläktar men tror att det blir byte av nätaggr. också längre fram.

När det gäller processor och chassifläktar som är styrbara så kan det vara värt att ta en titt på programmet speedfan. Det låter er styra varvtal och temperaturer på vissa moderkort direkt innifrån windows

Jag har inte pillat på några inställningar alls, vare sig i BIOS eller nån annanstans. Fläkten sköter sig själv på ett föredömligt sätt. Men det kanske bara är ren tur... :o)

Finns bios som hanterar detta. Dock kan man ofta styra reglerkurvan finare från tex speedfan än vad biostillverkaren gör.

Prövade "Speedfan" på en gammal burk igår. Jag tror nog alldrig att fläkten till nätaggregatet varit uppe i de varvtal den presterade igår. ;)

Kalsipper

Tänk på att ju saktare CPU-fläkten går desto mindre kyler den.
Jag föreslår vattenkylning, det finns system som är fläktlösa, samt ett passiivt kylt grafikkort samt tysta fläktar i chassit för genomströmningsluften.
Kostar några tusen, men det blir tyst o skönt.
Förrutom när det är förlite vatten i systemet, då skvalpar det så man blir kisnödig ;)

jag byggde en ny dator härommånaden och den är tyst. vad jag fokuserade på var

*nätaggregatet - jag har ett tyst antec
*processorfläkten - faktiskt original, men de man köper separat är väl tystare..
*nordbryggans fläkt - på mitt moderkort (ett asus) sköts den kylningen med en heatpipe utan fläkt.
*grafikkortet - valde en modell utan fläkt.
*hårddisken - köpte en samsung, den är bra och tyst
*hårddisk och chassifläktar sitter monterade med gummidämpning emellan så att inte vibrationerna fortplantar sig och bildar ljud
*stor 120mm fläkt till chassit, så kan den snurra på lågt varvtal och ändå dra ut varmluften
*ljuddämpningsmattor uppklistrade i chassit för att dämpa resonanserna

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.