Tomtebo skrev:
Har du ingen instruktionsbok eller finns det ingen på nätet?
Det är en gammal Dellmaskin. Jag har sökt information på nätet, men inte hittat det jag söker. Risken är att processorn och annan hårdvara i denna dator ändå inte riktigt pallar..

Jag har aldrig träffat på någon som på lite sikt använt en lösning med tv-ut från datorn kopplad till en tjock-tv i annat rum och med fjärrstyrning.

Skälet är helt enkelt att det är för meckigt och att bilden blir för dålig.
Köp en lcd istället och använd hdmi eller dvi så får du riktigt bra bild. Kopplar du till någon gammal datorhäck för en tusenlapp begagnad får du kanonbild för 8000 spänn. Då slipper du köpa en massa fjärrförlängningsgrjejjer som ändå kommer att bli liggande och kanske får 2000 för din gamla tv så blir totalpriset 5000 för en bra lösning...

peoe skrev:
Jag har aldrig träffat på någon som på lite sikt använt en lösning med tv-ut från datorn kopplad till en tjock-tv i annat rum och med fjärrstyrning.

Skälet är helt enkelt att det är för meckigt och att bilden blir för dålig.
Köp en lcd istället och använd hdmi eller dvi så får du riktigt bra bild. Kopplar du till någon gammal datorhäck för en tusenlapp begagnad får du kanonbild för 8000 spänn. Då slipper du köpa en massa fjärrförlängningsgrjejjer som ändå kommer att bli liggande och kanske får 2000 för din gamla tv så blir totalpriset 5000 för en bra lösning...
Vad fanns det för anledning till det inlägget/påhoppet..?  >:( :o >:(
Jag bestämmer väl själv vad jag vill göra..

Jag har inga tankar på att köpa en LCD, eller snarare TRE LCD eftersom jag önskar använda min tilltänkta funktion på tre olika apparater..

Jag tycker för det första inte att platta LCD är särskilt snygga, och vad gäller bildkvalitén så har jag läst flera undersökningar som visar att man ofta har bättre bildkvalité i de gamla vanliga apparaterna.

Därmed anser vi den diskussionen avslutad.

På en av de bärbara datorer vi har finns ett uttag på sidan med en typ av "TV symbol" (en fyrkant "TV-ruta" med två antennspröt på, och en högerpil). Som jag kan tolka det, så borde den vara sjupolig.

Vad är detta för något?
Skulle den kunna anslutas till en TV?
Det är S-video. Har likadant på min dator.

Kalsipper skrev:
Det är S-video. Har likadant på min dator.
S-video är normalt 4 poler och ett styrsstift av plast.

Det är In respektive Out.

s.video.gif

Vissa tillverkare har ju även dongles till sina grafikkort så porten kan se ut i princip hur som helst.

Ja min sjupoliga s-video (in?) funkar utmärkt som s-video ut och jag har ofta använt den till TV:n.

Kalsipper

Standarden är rätt gammal, kan ju tänkas att man nuförtiden slänger in de 7-poliga även när det är tv-out.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.