Hej,

Håller på och sonderar marknaden på larm till villa och vilka larm går att koppla till larmcentral.

Det mest prisvärda jag har hittat i nuläget är från Larmtorget.se.

Jag undrar, är det någon som känner till något annat liknande prisvärt larm som går att koppla till larmcentral på motsvarande sätt som det som Larmtorget.se tillhandahåller?

Jag har förstått att de larm som säljs på t.ex. Clas Ohlson ej accepteras av de olika larmcentralerna.

Tacksam för svar.

Jag är kanske inte rätt person att svara på deta men ändå.
Vad jag förstått finns det massor med larm som kan kopplas till larmcentral, dock har jag förstått att larmet skall installeras av fackman och inte vilken hemmapulare som helst.
Det larmet vi har hemma har funktion for CMS (dock vet jag inte vilket typ av transfer som securitas använder sig av).

Jag har precis inföskaffat ett larm från dico (www.dico.se). Fick tips från en kompis om detta. Kostar 5000 för ett startpaket. Livtidsgaranti om man tar ett avtal som kostar 348 kr/år. Man kan koppla det till svensk bevkningstjänst för 95kr/mån. Vill man ha utryckining så kostar det 995kr/gång. Detta är godkännt av de flesta försäkringsbolag. Detta larm installera man själv eller med hjälp av deras support om man vill.

MVH magnus

Köpte ett DSC (Teletec Connect) Power 832 + tillbehör från en lokal elfirma (alla elektriker/elfirmor kan beställa det larmet även om de inte sysslar med larminstallationer). Det billigaste sättet jag hittade att köpa ett trådbundet och godkänt larm på. Har installerat det själv och det är inga problem att koppla det mot larmcentral. Om jag får rabatt på försäkringspremien vet jag inte än, men enligt säljaren på vaktbolaget brukar det inte vara några problem.

http://www.intranet.elkedjan.se/ELKEDJAN_SITE.dll?EPAC_LoginGuest

(63 Inbrotts-/Brand-larm, Kameraövervakning)

DSC säljs även av Alarmbutiken.se (som dock ligger högre i pris än vad min elfirma kunde lämna).

http://www.alarmbutiken.se/

Har också ett egeninstallerat DSC Power 832 +tillbehör och GSM-modul från CO. Funkar kalas.

Behöver er hjälp med följande; Tänker montera upp några övervakningskameror runt huset med rörelsedetektor, kopplade via kablar till en monitor (ev med inspelning) som på något sätt ger ifrån sig en larmsignal INOMhus så att vi när vi är hemma märker att någon smyger i buskarna. Jag har kollat på en massa billiga system, bl a JULA 4000:- med monitor och 4 kameror med 20 meter kabel till varje. Men varken dessa eller andra trådlösa system går längre ner i temperatur än max minus 10 grader, i de flesta fall funkar de inte ens vid 0 grader. Och skiten behövs på vintern när det är mörkt och skumt, och framför allt kallt. Alla utterbelysningar har rörelsedetektor runt huset, så kameran lär gå igång när ljuset går på. Men hela skiten är en jungel av grejor, och att luta sig mot trygga Securitas är dyrt liksom.
Någon vänlig själ som har något bra förslag?

Sillastryparen skrev:
Behöver er hjälp med följande; Tänker montera upp några övervakningskameror runt huset med rörelsedetektor, kopplade via kablar till en monitor (ev med inspelning) som på något sätt ger ifrån sig en larmsignal INOMhus så att vi när vi är hemma märker att någon smyger i buskarna. Jag har kollat på en massa billiga system, bl a JULA 4000:- med monitor och 4 kameror med 20 meter kabel till varje. Men varken dessa eller andra trådlösa system går längre ner i temperatur än max minus 10 grader, i de flesta fall funkar de inte ens vid 0 grader. Och skiten behövs på vintern när det är mörkt och skumt, och framför allt kallt. Alla utterbelysningar har rörelsedetektor runt huset, så kameran lär gå igång när ljuset går på. Men hela skiten är en jungel av grejor, och att luta sig mot trygga Securitas är dyrt liksom.
Någon vänlig själ som har något bra förslag?
De utomhuskameror jag sett som är anpassade för lägre temperaturer än -10 har värmeelement inbyggt. Är snuskigt dyra.

Finns kamerahus med värmeelement att köpa löst dock, så du kanske kan bygga ihop en billigare lösning själv. Googlade t.ex. fram följande för 775 kr.

http://www.teknom.se/index.html?lang=sv&target=p149.html?lmd=38977.790278

Tack för svaren! - Jag har nu tuggat mig igenom först Securitas underleverantör Sector Alarm, som bara tillhandahåller rörelsedetektorer, kameror och larm INOMHUS - så det är kört där. Övriga har visserligen utekameror, men då måste de vara igång 24/7 PÅ INSPELNING, OCH SKA MAN IVÄG PÅ MORGONEN VILL MAN JU T EX VETA OM NÅGOT HAR HÄNT AV VIKT UTE UNDER NATTEN RUNT HUSET, ALLTSÅ EN RÖRELSEDETEKTOR SOM SLÅR IGÅNG EN VIDEO ELLER EN KAMERA MED RÖRELSEDETEKTOR SOM NÄR DET RÖR PÅ SIG AKTIVERAR INSPELNING. (sorry caps lock, orkar inte skriva om det här stycket...)
Bygga in en kamera med rörelsedetektor i det där värmehuset blir skitdyrt, då de billiga kameror med rörelsedetektor jag hittat inte passar i den tuben utan är fyrkantiga med antenn och skit. Vad tror ni om att ha en billig kamera som den Fenris tipsade om, kombinerad med en rörelsedetektor som går in i huset och vid rörelse slår på strömmen till videon som då börjar banda - så vet man t ex om någon mixtrat med bilen innan man ska iväg på morgonen och har det dokumenterat. Helst skulle jag vilja att något tutade till lite lagom också när det sker under natten, men inte så att så fort grannens katt passerar vaknar alla i huset... :o
Det finns en massa firmor som sysslar med detta, men vill ju dels inte att det ska kosta skjortan (får lägga över 10 000:- bara på ett GPS-baserat personlarm, som jag dock tänker fixa via Securitas), och dels verkar de finnas långt ifrån Jönköping... :-?

Hade för mig att de jag köpte larmet hemma av hade kameraprodukter också, visst hade de det:

http://www.gb-trading.se/villalarm.htm (Inte världens bästa sida dock...)

Det är ju dyrt (18000) också (såklart) men 4 kameror, 160 Gb hårddisk samt funktion för inspelning endast vid förändring av bilden (då slipper du 24/7 inspelning)

Såg även att de har vanliga utomhusdeckare som kan användas för triggning av kameror. Hur det funkar vet jag dock inte... Bara att ringa och kolla.

Ah, såg precis att kamerorna bara klarade -10°C, där sprack det igen då.

Ta en närmare titt på kamerorna från Mobotix i länken jag skickade ovan, de klarar -30 grader och är helt självgående enheter med överlägsen bildkvalitet, bildlagring i internt minne och via ftp till annan plats samt integrerad webbserver med fjärråtkomst. De har inbyggd rörelsesensor och kan även trigga på förändringar i bilden eller på ljud varvid inspelning sker. Kan även skicka larm via e-post och sms.

Jag såg även att de (se länken ovan) har kapslingar (med inbyggd värme/kylfläkt) till kameror. Detta skulle kanske vara ett alternativ för att lösa vinterklimatfrågan för enklare och billigare kameror!?

Håller absolut med. Skalskydd och innekamror är det som gäller.

Det kan krävas ganska många kameror för att täcka ett hus på insidan. Utsidan oftast betydligt färre. Dessutom kan det ha sina poänger i att se förövarna innan de är inne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.