Halloj!
Jag har tänkt dra nytt tevenät i det nyinförskaffade huset och kommer leda ner Combo-signal till första jacket. Därifrån vill jag sedan splitta till stjärnnät (eventuellt endast DVB-T) med kanske fyra uttag. Är inte så haj på detta men låter det som en bra idé och vad för komponenter kommer jag behöva (förstärkare, genomgångsmotstånd i SAT-uttaget)? Är det kanske bättre att splitta tidigare eller behöver jag då en dyrare splitter? Det känns inte helt solklart med dessa paraboler alltså.

Varje uttag för satellit-mottagare måste ha en egen kabel upp till LNB (mottagarhuvudet på parabolen).
En box som kan spela in en annan kanal än den man tittar på måste ha
2 uttag med varsin kabel till LNB.
Det finns LNB med upp till 4 anslutningar.

Kör man i stället DVB-T (marknätet), så kan man splitta som man vill,
och alla boxar klarar sig med 1 antennkabel.

/Hasse
.

Redigerat:
Det blir nog smartast att splitta DVB-T före combinern (sparar en kabel). Kan man använda en femvägssplitter utan förstärkare i ett stjärnnät? Vidare nöjer jag mig med en Combobox (SAT+DVB-T) utan hårddisk och bild-i-bild till vardagsrummet och friboxar (DVB-T) till sovrummen..

Redigerat:
Ok, nu förstår jag vad du menar. Kombinerar du DVB-T (marknät) och DVB-S (satellit)
till en kabel, så kan du sedan dela upp signalen till 1 singel-satellitbox
och obegränsat antal DVB-T mottagare. Den första uppdelningen måste i så fall göras med DC-passage till satellit-boxen.

Hur mycket du kan splitta DVB-T utan förstärkare beror enbart på signalstyrkan från antennen.
Det är bara att testa!

/Hasse

Jag tänkte tipsa om en bra artikel jag såg på ett annat forum: http://www.dvdforum.nu/?act=shoart&id=462

Ska börja bygga om 7-8 månader själv och då tänkte jag köra enligt denna.

Hoppas att det är till hjälp!

Ponsiloma skrev:
Jag tänkte tipsa om en bra artikel jag såg på ett annat forum: [länk]
Det är en intressant artikel.
Det man ska tänka på är att de LNB med 4 utgångar som finns i artikeln (quattro) inte kan kopplas direkt till en mottagare.
Man måste ha en switch. Quattro LNB är nog bara vettiga om man ska ha fler än 4 tuners.

Det finns alltså två helt olika sorters LNB med 4 utgångar, "quad" och "quattro".

Har man max 4 tuners är det enklast med ett "quad", som kopplas direkt till mottagarna.
Det är ett "quad" som finns hos Kjell&Co, fast de har råkat skriva "quattro" på ett ställe:

http://www.kjell.com/?item=30545

/Hasse

Säkert jättekul med satellitboxar överallt, jag nöjer mig dock med SVT1, SVT2, TV4, TV6 osv i sovrummen och en SAT-box i vardagsrummet, så funderingen var mest om vart man placerar switchen, vilket borde bli före combinern om man nu ska ha en sådan. Kanske är bättre att sätta en F-kontakt i ett blindlock?

Ska du bara ha boxer i övriga rum sätter du till att börja med en splitter som splittar marksignalen till X antal uttag. På kabeln som går dit där du vill ha satellitboxen sätter du en combiner med DC-genomgång och ansluter satellitsgnalen. Då kan du ha antingen satellitbox eller boxer på det uttaget, eller bägge om du vill. Vill du flytta sat-boxen så flyttar du combinern till den kabeln eller kompletterar med en ny combiner och drar in en kabel till från satellitantennen om det finns utgångar kvar på LNB:t.

Switch vid antennen behöver du bara om du ska ta in mer än en satellit, dvs exvis ha både Canal Digital och Viasat. Ska du bara ha den ena går man direkt.

b_hasse skrev:
Det är en intressant artikel.
Man måste ha en switch. Quattro LNB är nog bara vettiga om man ska ha fler än 4 tuners.

/Hasse
Det finns ju LNB:n med åtta utgångar också så slipper man hålla på och kladda.

Och ska man bara ha en mottagare så kan man ju använda ett 6 graders monoblock för Thor och Sirius.

Ursäkta röran, jag menade givetvis splitter, inte switch ;)

Tack för hjälpen, känns som att problemet är löst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.