N
narizza: [citat] mm det är sant. Det blir isådanfall i dialog med en snickare för detta.
2 svar · 793 läst
L
lunaf: [citat] Okej. Jag vet inte vilken lutning det är, får fråga sambon. Gällande fönstret så kan det absolut vara där. När taket byttes och dom lyfta bort delar så saknades det en plåt på taket som gjorde att det kändes självklart att det var problemet då vatten hade kunnat klämma sig in där. Men det syntes inte på besiktningen 😊 så jag har inte reflekterat över att fönstret
27 svar · 1,7k läst
·
T
tyomka: [citat] Ja, 100år gammalt virke är inte lika fuktkänslig som dagens virke. Takfirmor har inget med fukt att göra. Det ska utföras av en fuktsakkunnig. Ring och hör med försäkringsbolag. Vissa bolag har egna tekniker som utför skadebesiktningar. I annat fall anlita något fuktsakkunnig från ett besiktningsföretag.
6 svar · 714 läst
N
nordinaren: Nej jag har aldrig läst om takfotshöjd någonstans tidigare, det normala är ju totalhöjd, nockhöjd, byggnadshöjd och fasadhöjd. Får se vad kommunen säger om mitt inskickade bygglov. Jag angav helt enkelt alla mått utom takfotshöjd.
7 svar · 2,6k läst
·
M
Mikael Norn: [citat]
21 svar · 3,4k läst
·
E
erland79: Heter det fortfarande ränndal?
2 svar · 445 läst
·
J
Jimman811: Plattan kommer vara i form av reglar på plintar, 145 isolering. Fukten som blir är i så fall från kall/blöt moppe. Annars ska de inte vara något större som tillförs, kanske räcker med väggventiler för att ta hand om den fukten?
7 svar · 616 läst
N
nissebrun: Ta alltid in ett antal offerter annars har man ju ingenting att jämföra med. 👍
8 svar · 2,7k läst
M
martinradbo: [citat] Tack, det får bli papp istället för plåt i ränndalen, du har övertygat mig.
10 svar · 1,6k läst
·
E
ekke111: [citat] Precis! Konstruktionen var mycket torr (fantastiskt torrt väder långt innan och under läggningen) men 100% tätt mot plasten är svårt att säga, gjorde det så gott det gick med tejp och skarvar. Men några hål blir det ju. Ser svårigheter att hålla koll, det är om jag väljer att inte gipsa taket, då borde jag iallafall se fukten mot plasten.
2 svar · 1,2k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Sviktningen är svår att svara på, kan ju ha satt sig med tiden. Men om du har balkar på 5.2m med cc 100 cm så bör dom vara rätt grova för att hålla ordentligt! Träguiden säger 66x270 mm limträ (för äldre hur kan nog timmer funka) för cc60. 1 m är inte lämpligt att lägga golv direkt på, men mer ett bärverk ovanpå det så kan det kanske funka, men som sagt: Grova balkar
1 svar · 1,1k läst
·
L
Lindabell: [citat] Slarvigt skrivet av mig kanske, men menar just att man inte överlappat utan spikhålen syns och är spikat genom alla lager.
6 svar · 1,6k läst
J
jonaserik: Blir till att koppla loss stupet och ha omvikkupan kvar, märka med en penna från undersidan, ta bort kupan och göra ett hål i rännan. Se till att det inte finns metallgrader i hålet, annars stannar all gegga där och täpper till. Gavlar finns nya och tryckes dit, mät dim på rännan för gavel. Sen det fejkm Tja tror mer på glömska att inte gjort hål
1 svar · 812 läst
·
Stefan N
Stefan N: [citat] Ja, det kommer den säkert duga till oavsett kvalitet.
4 svar · 888 läst
Rickard.
Rickard.: 23x120 blir ett stabilt tak på 120cc så det blir säkert ett helt ok vindsgolv på 90cc. Tänk på att inte överlasta av vad jag läst så dimensioneras vindar bara till 50kg/m2 (inkl det ytters lilla egenvikt som finns antar jag) vilket är många gånger mindre än vad golvbjälklaget måste tåla.
6 svar · 803 läst
T
Tompalanta: Hej, Hur fäster jag en fuktavluftare dim rund 75mm på nylagt papptak?
0 svar · 450 läst
S
soffiproppan: [citat] Tack fina du! Njuter verkligen. Nu är det bara att budgetera och spara till ett nytt tak!
24 svar · 1,0k läst
·
F
Fredrik K80: [citat] Tack för bra inflik👌😊
27 svar · 2,1k läst
Mikipedia
Mikipedia: Med gör det självpapp vet jag inte om klister lr så. Men med riktigt svetsad så kör man bara på utan nå extra. Råder å det starkaste å alltid ha ett svetsat tätskikt👍
5 svar · 3,8k läst
T-dog
T-dog: Yep. Jag beställde och byggde. Blev någon justering från första ritning. Bla en horisontell balk.
5 svar · 7,6k läst
·
Mikipedia
Mikipedia: [citat] Tegelskarven på längden menar jag då. Plyfan får du sätta med skruv å plugg lr liknande.
4 svar · 1,6k läst
·
I
InsidersUnited: Gräv ett litet hål för ena benet på stegen i slänten, skruva fast ett spännband i trappan som du drar runt stegens bas så den inte glider, eller bara be någon hålla.
1 svar · 654 läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Det gäller alla skarvar som hamnar under vattenytan.
14 svar · 1,8k läst
Q
quisten69: [citat] Hej! Har inget svar på problemet, sitter själv med exakt samma problem och vintern i antågande... Verkar svårt att få ett svar på detta, har googlat sönder mobilen utan resultat. Måste ju finnas nån som har löst problemet tycker man!? Väntar spänt på förslag😅
1 svar · 861 läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Det skall definitivt inte synas dagsljus genom plåttaket ! Man ser ju också att iaf i den nedersta bilden så finns det ngn form av påverkan på bjälken (den är blöt, murken, eller iaf mörk) Plast under är mer för kondens den är inte till för att ta hand om regn i 1a hand
1 svar · 781 läst
·
Henningelvis
Henningelvis: [citat] Jag har klättrat lite själv och säkrat när grabben klättrade. Skulle aldrig knyta, utan karbinhake är helt klart att föredra. Använder Julas dyrare fallskyddspaket, där karbinhakar ingår. Ett plus där för själva säkringslinan och mekanismen man fäster selen i. Gör man rätt så minskar den automatiskt slacket när man går uppåt. Sedan måste man aktivt lossa/öppna för
12 svar · 2,0k läst
·
M
Munkfors: Det blev några hål [bild]
1 svar · 730 läst
·
Kalle Olsson2
Kalle Olsson2: [citat] Även sett en råttfälla på vinden så du har troligtvis rätt. Tack för svar😄
3 svar · 1,2k läst
·
K
Kurt E: [citat] Hej. Jag har helt nya HULTA takpannor, tvåkupiga, röda, likaså dito nockpannor. Se mitt inlägg. Kurt
2 svar · 856 läst
·
VLJ
VLJ: Jag mejlade annars https://www.stegproffsen.se/ med information om vad jag behövde stegen till, så återkom de med en konfiguration på vad som skulle passa
9 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.