En fundering.

Grannen tvärs över håller på att få taket omlagt. Jag är just nu hemma med barnen, så jag har fått chansen att titta lite vad de håller på med.

Pannorna är nu borta, och ny takpapp och läkt är på plats. Men jag reagerar på att de inte tagit bort remsan och klistrat ihop våderna med takpapp, samt att pappen är mycket skrynklig på sina håll.

Finns det någon anledning till att man väljer att inte klistra ihop takpappen?

Mvh En kanske för nyfiken granne
 
T
Det låter inte så bra. Om man inte klistrar pappen så kan det teoretiskt komma in vatten den vägen - antingen genom att det blåser in (vid trasig panna) eller genom kapillärkraft om det rinner vatten på pappen som ger upphov till röta och mögel.
Skrynklig papp är ju bara fel... Om taket är lite ojämnt så brukar pappen töjas och lösa det utan att skrynkla och om det är så ojämnt så det inte funkar så borde de ha riktat upp taket eller möjligen lägga en skarv på pappen. Är taket så skevt så kommer det bli svårt att få pannorna att ligga bra också.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.