Jag har förhöjd fuktighet på vinden nu under denna blöta och "varma" period och kommer att installera en vindsavfuktare typ Trygghetsvakten Vind Classic. Men för att det ska fungera bra får det inte vara tilluft på vinden.
Som det är nu är det i princip öppet till vinden ovan vår entré och därmed kommer det in mängder med fuktig luft.
Så till frågan, vad ska jag använda för att täta detta?
Räcker det att lägga någon form av oljebehandlad board eller är det något annat jag ska nyttja.
Som det är nu är det i princip öppet till vinden ovan vår entré och därmed kommer det in mängder med fuktig luft.
Så till frågan, vad ska jag använda för att täta detta?
Räcker det att lägga någon form av oljebehandlad board eller är det något annat jag ska nyttja.
Produkter som diskuteras: "vindsavfuktare"
DryAttic vindsavfuktare Drybox
Avfuktar 10-100 m² vind
14 999 kr inkl moms
Läs mer
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
Har du haft besök av IsolerAB?
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
De är experter på att skrämma husägare och lura på dem tjänster de inte behöver.K Krille.S skrev:
Är huset i övrigt tätt med ångspärr så kanske det räcker att täta till den delen du pratar om och avvakta med trygghetsvakten. Generellt mår vindar bra av ventilation från takfoten och klarar sig utmärkt utan trygghetsvakter och avfuktare på vinden.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Okej, ja det ju förhoppningen att det inte ska komma in så mycket fuktig luft om jag tätar.Manganbangan skrev:
De är experter på att skrämma husägare och lura på dem tjänster de inte behöver.
Är huset i övrigt tätt med ångspärr så kanske det räcker att täta till den delen du pratar om och avvakta med trygghetsvakten. Generellt mår vindar bra av ventilation från takfoten och klarar sig utmärkt utan trygghetsvakter och avfuktare på vinden.
Får hålla koll på fuktmätaren efter...
Men åter till frågan, vad ska jag täta med?
Vad menar du med "entré"? Är det utomhus eller inomhus man ser mellan spjälorna? Om det är utomhus (tycker nämligen ljuset känns naturligt - vintereftermiddag?) fattar jag inte varför man skulle vilja täta. Dessutom ser virket på fotot helt friskt ut. Råsponten på vår vind var betydligt fulare när vi köpte vårt hus. Vi gjorde dock ingenting åt det men problemet löstes ett par år senare automatiskt när vi byggde ut och då med en välventilerad takfot.K Krille.S skrev:
Redigerat:
Det man ser ned på mellan springorna är utanför vår ytterdörr, så ja det är uteluft.
Virket ser absolut friskt ut men fukten ligger på närmare 30%.
Bakgrunden till mina tankar om vindsavfuktare är att vi nu fått fuktrosor på "oljeboarden" som ligger under betongpannorna. Detta är ett separat problem som verkar bero på att det drevat in snö under betongpannorna vid rändalen, som sedan smält nu vid plusgrader(första snön kom vid en storm).
Detta håller jag på att torka med byggfläkt.
Men eftersom att fukten i virket är högt och RF ligger på ca 75% på vinden just nu när det är fuktigt ute känner jag att det kan vara ett kommande problem om jag inte sänker fukten.
Jag tänkte också att mycket uteluft på vinden borde vara bra men på sensommar, höst samt en varm vinter så är fuktigheten i luften för hög.
Som jag tolkat det så är det bättre att endast ha öppningar i nocken på varje gavel för att få ett genomdrag. Öppning som jag har ger ett så stort inflöde på luft till vinden, inte bara som en liten luftspalt vid takfoten.
Men jag är ju så klart färgad av sådant man läser hos t.ex. Trygghetsvakten....
Virket ser absolut friskt ut men fukten ligger på närmare 30%.
Bakgrunden till mina tankar om vindsavfuktare är att vi nu fått fuktrosor på "oljeboarden" som ligger under betongpannorna. Detta är ett separat problem som verkar bero på att det drevat in snö under betongpannorna vid rändalen, som sedan smält nu vid plusgrader(första snön kom vid en storm).
Detta håller jag på att torka med byggfläkt.
Men eftersom att fukten i virket är högt och RF ligger på ca 75% på vinden just nu när det är fuktigt ute känner jag att det kan vara ett kommande problem om jag inte sänker fukten.
Jag tänkte också att mycket uteluft på vinden borde vara bra men på sensommar, höst samt en varm vinter så är fuktigheten i luften för hög.
Som jag tolkat det så är det bättre att endast ha öppningar i nocken på varje gavel för att få ett genomdrag. Öppning som jag har ger ett så stort inflöde på luft till vinden, inte bara som en liten luftspalt vid takfoten.
Men jag är ju så klart färgad av sådant man läser hos t.ex. Trygghetsvakten....
Hur länge sen är det vinden byggdes? Den har nämligen klarat sig fint hittills. Hög fukthalt på vintern gör inte så mycket, det är för kallt för mikroberna att växa. Se däremot till att hålla tätt uppåt, dvs frisk takpapp och hela pannor.
Se på kallvinden som att den ligger utomhus. Det ska vara tätt nerifrån huset men öppet mot, och luftas av, omvärlden. Det ska vara samma fukthalt på vinden som utanför. En obehandlad träbit som står i luft, ovan jord och i solskydd håller i hundratals år. Titta på en gammal lada. Det är så din vind skall ha det. Om någonting, se till att det är öppet i alla andra väderstreck också, inte bara utanför entrén.
Tillägg: vårt hus hade bara öppet i ett tackfotsfack på varje sida. Vinden hade med det klarat sig hyggligt i 64 år, men lite påväxt var det. När vi byggde ut (åt norr) för 13 år sen lät vi hela den nya takfotsdelen vara helt öppen. Sedan dess har all påväxt avstannat. Allt nytt trä ser likadant ut.
Se på kallvinden som att den ligger utomhus. Det ska vara tätt nerifrån huset men öppet mot, och luftas av, omvärlden. Det ska vara samma fukthalt på vinden som utanför. En obehandlad träbit som står i luft, ovan jord och i solskydd håller i hundratals år. Titta på en gammal lada. Det är så din vind skall ha det. Om någonting, se till att det är öppet i alla andra väderstreck också, inte bara utanför entrén.
Tillägg: vårt hus hade bara öppet i ett tackfotsfack på varje sida. Vinden hade med det klarat sig hyggligt i 64 år, men lite påväxt var det. När vi byggde ut (åt norr) för 13 år sen lät vi hela den nya takfotsdelen vara helt öppen. Sedan dess har all påväxt avstannat. Allt nytt trä ser likadant ut.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden