Byggahus.se

Ventilation i taket på vinden

1. M
    Medlem Nivå 1
    Vi bor i ett parhus från 80-talet och har fått en fuktskada i skiljeväggen mellan de två fastigheterna.

Skiljeväggen har en luftspalt som går nerifrån plattan ända upp till yttertaket. Skadan beror på att varm luft stiger uppåt i luftspalten och kondenseras uppe i det kalla vindsutrymmet, speciellt mot yttertaket.

Jag undrar om någon har erfarenhet av denna typ av konstruktion, samt kan ge tips om hur skadan bör åtgärdas?

Jag har tänkt att sätta ventiler i yttertaket över luftspalten (typ Isolerservice takventil http://www.isolerservice.se/default.asp?cid=8;1 eller liknande). Någon som har provat liknande takventiler?

2. P
    Medlem Nivå 10

Re: Ventilation i taket på vinden

Tycker att det låter merkligt att ni efter 25 år får fuktskador.. om det var fel på konstruktionen så borde ni ha fått detta problem tidigare..

Det är inte så att fukt kommer upp någon annanstanns?
    genom typ innertaket från boytan?

har ni gjort några förändringar på vinden? typ tilläggsisolerat?

Dom där Takventilerna.. finns i en annan modell som heter Möggelstop.. sök på nätet så hittar du nog info om dom.. lika så här på forumet..

jag har möggelstopp sedan Maj.. så jag kan själv inte säga om dom funkar bra eller dåligt..

3. H
    Moderator · Nivå 25

Jag har bott i ett sådant hus tidigare, där var det en isolering längst ner mellan husen, den bestod visserligen av gullfiber eller liknande, men bör ändå ha stoppat lust från att gå upp.

Håller med att förklaringen till er fuktskada låter lite långsökt.

4. D
    Medlem Nivå 1

Vet exakt vad du menar, denna typ av skada är inte ovanlig.

Sätter du ventiler så förvärrar du problemet!! Du/NI måste lägga en plastfolie under isoleringen mellan skilljeväggarna.

Att skadan uppstått efter 25år isf 1år beror sannolikt på att de bytt värme/fläktsystem i huset.

Mvh