Hej,
Har ett papptak på garaget idag som måste bytas.
Vad ska jag välja, papp eller plåt? Om man har plåt måste man ha lutning på taket då? Om ja, hur mycket?
Vad har ni för synpunkter, vad är billigare?
 
Har precis haft besök av ett takproffs nu på morgonen och han totalsågade alla varianter av plåt på tak som har liten lutning, typ mindre än 14-15 grader. Plåten klarar inte att hålla helt tätt och han hade nyligen haft ett sorgligt fall där taket läckte som tt såll, just för att det var lagt på ett mer eller mindre platt tak.

Papp är billigare definitivt, och bättre lämpat. Ska du ha ett proffs som lägger det har jag förstått att priset blir runt 150 spänn kvadraten inklusive moms och ev plåtarbetetn.
 
Papp är definitivt inte det bästa.
Det billigaste ja men med konstant underhåll.

Har du bara lite lutning så går det bra att lägga dubbelfalsad bandtäckning. Underhållsfritt + tätt.

Är taket helt platt så finns det egentligen bara ett riktigt alternativ och det är att lägga rostfritt.(Otroligt dyrt) :-/
Då är taket helsvetsat och har du bara en duktig plåtis så har du ett bra tak ditt liv ut. 8)
 
Som vanligt finns det olika uppfattningar. Mitt tips är: kolla vad andra med liknande tak har gjort, beställ hem några proffs som får lämna offerter på olika lösningar och bilda dig sen en egen uppfattning. Jag kan bara referera till vad som sagts mig, och känner mig rätt övertygad om vad som är bäst för tak som vårt, och liknande.
 
Dina två alternativ om taket lutar mindre än tio grader är bandtäckt plåt eller papp. plåten ligger längre men är betydligt dyrare och kräver underhåll i form av målning ca vart tionde år. Papp håller inte lika länge (ca 40 år vid kvalitetspapp) men är betydligt billigare och HELT UNDERHÅLLSFRITT om någon påstår något annat så har denne fel. dubbelfalsad bandtäckning förekommer knappt då det är alldeles för dyrt i förhållande till underhåll/livslängd. vad du än väljer så är mitt tips: välj kvalitet på både material och hantverkare........
 
Ett bandtäckt tak utan tex skorstenar är stentätt med lutningar på 5 grader eller mer. En bandtäckning är alltid dubbelfalsad, då det inte finns maskiner som tar upp längsgående enkelfalser. Ett garagetak är normalt sett inte vansinnigt dyrt att täcka heller.

Att ett "takproffs" sågar ett bandtäckt plåttak vid lutningar på 15 grader låter högst besynnerligt...
//Plåtis
 
Äntligen en som förstår sig på plåt.
Dessutom är det ju mycket snyggare ;D
 
  • Gilla
mrlarex
  • Laddar…
HasseTT skrev:
Att ett "takproffs" sågar ett bandtäckt plåttak vid lutningar på 15 grader låter högst besynnerligt...
//Plåtis
vad kruseboda avser är nog alla former av plåt utom just bandtäckt plåt.
estetiskt kan man ju diskutera huruvida det ena är snyggare än det andra men hur många garagetak är synliga överhuvudtaget. min erfarenhet är att folk i gemen inte lägger 500 spänn kvadraten för ett bandtäckt garagetak när han kan få ett papptak för under 200.........
 
pappskallen skrev:
vad kruseboda avser är nog alla former av plåt utom just bandtäckt plåt.
estetiskt kan man ju diskutera huruvida det ena är snyggare än det andra men hur många garagetak är synliga överhuvudtaget. min erfarenhet är att folk i gemen inte lägger 500 spänn kvadraten för ett bandtäckt garagetak när han kan få ett papptak för under 200.........

Där håller jag med till fullo, skulle aldrig välja plåt i det fallet. Inte för de summorna!
 
Jag tror att man ska kunna få ett bandtäckt garagetak för under 500:- per kvadrat
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.