Byta allt eller bara tegel?

3k läst  8 svar

1. J
    Medlem Nivå 7
    Taket från 1965 ser inget vidare ut. Dock finns inga synliga läckage någonstans. Ska man ändå byta papp och läkt eller kan man bara kasta på nya pannor och plåtdetaljer. Det lyfter ju huset ordentligt utseendemässigt med nya pannor. Är det kanske problem att hitta pannor som passar mot den gammla läkten? Har ingen erfarenhet i frågan. Berätta allt jag bör veta...

2. snuttjulle
    Medlem Nivå 11

Re: Byta allt eller bara tegel?

Bättre att göra tvärt om om nu inte du har mycke trasiga pannor. Har de nu klarat sig i 50 år så håller de många år till. Bara att byta ut pannorna ger inte mycke då pappen säkert är helt slut och även läkten.

3. S
    Medlem Nivå 5

Det är ju inte direkt pappen & läkten som kostar vid ett byte

4. J
    Medlem Nivå 7

Hehe.. Men jag vill ju inte vänta tills det är försent och börjar läcka in. Men det står sig kanske ett tag till då hör jag. Anledningen till bytet är ju bla att det ser för j*vligt ut...

5. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Det är inte dina pannor som gör taket tätt, det är pappen.

Det måste vara helt självklart att byta papp och läkt vid takomläggning.

Rutten läkt och rostiga spikar ger med lite otur ett bra hål rakt in på vinden.

Ska du göra detta i år är det dags att sätta fart.... ;) [​IMG]

6. J
    Medlem Nivå 7

Nä, det blir till sommaren. Det blir nog till att byta allt efter vad jag förstår av era svar. Anledningen till att jag undrar är att en bekant bara bytte tegel. För att det var inget fel på resten. Tyckte oxå att det lät sniket... men att det kanske var vanligt att man gjorde så.

7. wertok
    Medlem Nivå 8

Det är väl inte riktigt rätt, om pannorna ligger som de ska och om de är hela så är det ju dom som tar hand om vattnet eller hur?

8. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Näe, det är ju en sanning med modifikation. Självklart tar ju pannorna det mesta av vattnet men blåser det åt fel håll så tränger nog en del vatten in. Utan papp skulle det bli rätt blött på vinden....

9. N
    Medlem Nivå 8

Jag skulle absolut byta takfilten. Dels för att du då får veta vilket skick takbottnen har. Om den är i bra skick så lönar det sig att kolla att alla brädorna sitter ordentligt fast. En hel del spikar har säkert torkat loss. Takpappen kan dessutom ha sprickor som du inte ser. Jag gjorde om mitt tak i somras och det hade inga synliga läckage. Men det var långt ifrån tätt och hade säkert läckt i många år. Fick byta delar av takstolarna och takbotten.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: