Tak & Vind
Krusboda: Som så ofta finns det olika skolor och uppfattningar. När det gäller tak skulle jag aldrig chansa. Bättre att vara på den säkra sidan och låta ett proffs göra jobbet även om det blir dyrare.
skuru: Hej Vi har beslutat oss för att sätta upp nytt pappspänt tak pa gammalt traditionellt sätt i vårt skärgårdshus. Är det ngn som vet om det finns någon målerifirma i Stockholmtrakten som pysslar med sådant. Eller är det kanske möjligt att även göra själv. Jag har hört att det ska vara ganska komplicerat om man ska få ett bra resultat. Så jag tror vi ska anlita någon målerifirma
sville: enkelt gjort, slå en linje som är 100mm från botten av ränndalen från topp till tå. där den är skäres pannorna eller nibblas plåten
Mats: Dubbelgipset har tre funktioner. Mer att fästa i vilket inte är aktuellt i taket. Bättre ljuddämpning vilket är aktuellt och bättre brandskydd vilket är klokt eftersom jag ska ha verkstaden i förrådet
Per-Erik: Lägenhet.. vad har du för tak då? Betong? Det finns pluggar som grejar en massa vikt neråt.. kolla i en järnaffär.. själva kroken bör ju passa till Pluggen..
AndersG: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=altan;action=display;num=1123837475;start=0]Altan och uteplats[/link] av MathiasS.
tynnis: sånna spänntak på äldre kåkar kan många gånger dölja ett fint trätak. Kanske värt att kolla upp. Om man gillar paneltak så att säga.
pappskallen: YAM=Mineralstomme YAP=Polyesterstomme 2000/2200 är vikten per kvadratmeter. Tilläggas ska att kvalitetsskillnaden är enorm.
pappskallen: 40000 låter lite väl mycket, men man måste se objektet innan man kan bedöma priset ordentligt, men rent konkret skulle jag nog vilja ta bort 10000 kr......... själv hade jag nog reglat med träkilar direkt på den gamla pappen/takbottnen och spikat råspånt på dom, lite lurigt med kondens dock, se till att lufta väl.
sirbo: Bygg-Ole i stockholm säljer vittinge 2kupigt för 99kr/m2 tom 14/8.
synpunkter: Ja det kan man. Om jag förstår rätt så har du kraftig flod från kupan på en liten del av taket som svämmar över eller "hoppar över" rännan när floden når hängrännan. Just på detta ställe kan man sätta en plåt i rännans yttersida. Det kallas översvämningsskydd - det snäpper man fast i rännan. Kolla tex Lindabs takavvattning på nätet. Finns i katalogen.
Grundlig: Hej. Jag har drabbats av exakt samma öde. Har nu åtgärdat felen. Började med att ta bort brädorna som täckte, sågade till masonitskivor som passade mellan talstolarna och 1 meter långa. På dessa spikade jag 30mm lister längs ytterkanterna för att skapa ett avstånd till takets undersida. Sköt sedan upp dessa från utsidan. Installerade sedan en ventilation i varje takstol vilket var
tynnis: Jag skulle valt vitt passar bra till det gula och tegeltaket. Hur smutsig plåten blir beror på om någon i närheten eldar mycket eller det är mycket avgaser i erat område. Det går ju att tvätta av plåten någon gång per år så slipper man det.
trocomare: eller så trycker man upp varann panna så kan man gå på läkten
Langbein: Dags att kolla hängrännorna inför höst o vinter. Inte så kul att hänga på långa stegar. Jag har även en lång stav med en krok. Ser att folk hänger med vattenslangar, tryckluft och handrens. Någon bättre metod? Hjälper det att lägga nät över istället? När jag bodde i lgh eller hade hyresfastighet "med underhållsfritt tak" minns jag ingen som rensade på någon kåk, har kanske
Langbein: ja man ska upp på vinden när det regnar, en källa kan vara antennsladdar. Plåtis ska ändå hit, får se om han hinner först.
sville: Max en veckas jobb för 2 man 30000:-. 60 m2 plåt hamnar på ca 6000:-. Läkt 45x70 CA 2000:- . Vindskivor mm 1000:- till. Vattenavrinnig 70:-/m ca Inkl. moms
Ubbe: Jag har plåttak, men är likväl tveksam till att borra hål genom taket. Känns på något vis som det är upplagt för fuktskador i framtiden :'( Sotarens anmärkningar är i högsta grad relevanta. Själv tycker jag att det är skitläskigt att klättra upp på taket när man måste ta ett steg på plåten för att nå nedersta stegpinnen.
lassemajja: Läste på thermisols hemsida att man kan isolera taket utvändigt. Är detta sämre än att isolera invändigt? Vill helst behålla takhöjden på 3,95 så det skulle vara perfekt att lägga isoleringen utvändigt...
snillet78: Vi har också bestämt oss! Vi kör på vita hängrännor och stuprör, men däremot svart vindskiveplåt. Har sett några hus med denna kombination och det känns bra. Vill ju gärna ha vita stuprör till mina vita knutar. Har sett tak med svart vindskiveplåt och med vit, men tycker att taket ser mer "helt" och enhetligt ut med svart (när nu betongpannorna är svarta förståss).
daniellindholm: Oj, det där lät spännande. Förstod inte riktigt utan skulle gärna se en bild som beskriver problemet.
daniellindholm: Det du säger stämmer nog bara om du skall lejja bort arbetet. Panel i taket är inte speciellt dyrt. Inte gips heller iofs, men det skiljer inte så otroligt mycket som man kan tro. Gips är otroligt dyrt om man tänker på vad man egentligen får. Tidsmässigt är det fort gjort att slänga upp gips, även fast man behöver vara två för att det skall vara riktigt smidigt. Tänk inte på
Mats: Jo ett par färska klätterskor och lite värme i plåten så klistrar det hyfsat. Jag har tyvär ingen bra säkring förutom klassikern i dragkroken på bilen...... Klätterselen har jag dock kvar så löser jag säkringen så kan det vara ett alternativ. Får väl i värsta fall gjuta en klump
sville: Den väven jag syftar på är trampsäker. Du kommer ju garanterat att behöva palla upp taket så det är jömnt, så bärläkten kommer inte att få kontakt med väven alls.
Draven: Någon som handlat erfarenheter ? Det står mellan Nibra ädelengoberad eller Ruben (lertegel från polen)....
BjornG: Hej. Bor i ett hus med inredd vind. Ovanför taket finns ytterligare ett vindsutrymme (cirka 30 kvm) i nivå med takstolens hanbjälke. Jag tänkte lägga golv i detta utrymme, med hanbjälken som stöd för golvet alltså. Jag har tittat på konstruktionsritningen för att få reda på vad takstolen är dimensionerad för, dvs. vad man kan belasta golvet med och hittade följande uppgift: Nyttig
ulan: Jag hade en firma hemma som blåste rent (vatten med mkt högt tryck, 3-fas) mitt bandtäckta plåttak förra sommaren. Det var en del rostfläckar här och där. De målade med en rostskyddsfärg samt täckmålade ett par gånger. Problemet är att det börjar flagna lokalt igen :( De har varit här och skrapat samt målat om på dessa ställen... Nu när jag bygger nytt så blir det taktegel ;)
Grundlig: Vindavisande vaxad papp säljs bl.a. på Hornbach och heter där "Lufta" för cc-mått mellan 1000-1200mm. art.nr 5207721. Pris 199,50 för en 4-pack. Masonite är nog billigare. Runt halva priset då en skiva räcker till 2 fack och kostar ca 40:- /Thomas