Plocka ner tegelpannor!

9k läst  5 svar

1. Bosen
    Medlem Nivå 3
    Har precis köpt ett hus! (inte tillträde innan i mars)
    Tak pappen behöver bytas, och råsponten behövs ses över på vissa ställen. Taket är tegeltak, vissa pannor behövs bytas men i det stora hela så är teglet ok, så jag tänkte behålla det! Är det någon som har gett sig på detta så man kan få lite inspiration när det gäller bilder m.m

Huset är från -62 och antagligen är det ej omlagt. Fukt har upptäcks på norra delen av taket, så igentligen är det där det behövs (d.v.s halva taket). Kan man göra så att man tar bara halva taket en sommar och tar andra halvan nästa sommar???

Tacksam för svar och synpunkter!

2. W
    Medlem Nivå 1

Re: Plocka ner tegelpannor!

Tja,

Jag gjorde om hela taket, nya takstolar och allt, på vårt hus förra sommaren. Det finns två saker som jag ångrar idag att jag snålade in på:

1. Se till att ha byggställning runt hela huset. Mycket tid går åt att flytta ställning eller att jobba i farliga postioner.

2. Skaffa eller hyr riktiga pressenningar från början. Jag köpte först in massor av billiga som bara blåste sönder.

Jag skall se ifall jag kan återkomma med lite inspirationsbilder...

/erikW

3. morsan
    Medlem Nivå 10
  4. snuttjulle
    Medlem Nivå 11

När jag bytte papp och läkt för några år sedan så tog jag aldrig ner pannorna utan bara flyttade dem över nock till den sidan som jag inte jobbade på. Byggde en plattform där som jag kunde stapla teglet på. Detta sparade jag många vändor på stegen. Tänk bara på att platformen ska vara stabil så att det inte blir att köpa nytt tegel för att dina gamla hamnade på gräsmattan med en väldans fart. Fick själv uppleva detta så några extra kvadrat blev det att köpa. Men kostnaden för detta missöde va inte stort då jag köpte begat enkupigt tegel från Mtak. http://www.mtak.se

5. Bosen
    Medlem Nivå 3

Det va precis så smidigt som jag vill göra det på! Men hur fixerade du ställningen på taket???

Någon mer som har gjort på detta sätt???

6. snuttjulle
    Medlem Nivå 11

Ställningen jag gjorde va enkel. Stående stöttor som jag lät vila mot en bärläkt så att de inte kunde glida nerför. Liggande från dessa mot nock där jag förankrade dessa i nockbrädan. Sedan la jag plank ovan på dessa och fick på detta viset en platform att stapla tegel på. Det jag skulle ha gjort bättre i dag är att fixat till någon typ av kryss så att detta står lite stadigare. När jag började plocka av så blev belastningen lite sne och efter en stund så gav detta vika på grund av att inga kryss fanns. Då rök det några kvadrat tegel som inte va planerat. :( När jag skriver detta så vet jag även att jag sett folk i området som hyrt byggställningar längs med den sidan som ska bytas och burit ner teglet dit. Blir ju iaf några meter man slipper bära.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: