Byggahus.se

cuprinolat inomhus?

1. M
    Medlem Nivå 2
    Planerar att isolera vinden till våren för att komma till rätta med ett fuktproblem. Har tittat lite på cellplast att isolera med från utsidan, för att få större yta invändigt och kunna utnyttja utrymmet på något sätt annat än till förvaring. Tidigare ägare som har lagt om taket har cuprinolat en del av brädorna, och jag undrar hur bra detta är om vi skulle använda utrymmet till tex sovloft?

/Maria

2. T
    Medlem Nivå 4

Re: cuprinolat inomhus?

Inte bra alls. Bara att riva bort, tyvärr.
    Fuktproblemen har inte något med isoleringen att göra. Det har med ventilationen. Skaffa en liten fläkt som suger ut luft och kan gå kontinuerligt, så skapar du ett undertryck i huset. Då ska du se att fuktproblemen försvinner. Sedan kan det ju vara bra att tilläggsisolera ur energisparsynpunkt, men det är ju enn annan fråga.
    Tartan

3. snickarboden
    Medlem Nivå 12

Om det är råsponten (dvs taket som pappen sitter på) som är behandlad med cuprinol så är det ju bara att säkerställa en bra ventilation i det kallutrymmet som bildas. Risken att de ämnena stiger ner i huset lär vara obefintliga så att riva taket verkar lite drastiakt.

Tyvärr så måste man nog dock minska det brukbara utrymmet en del för att få någon form av fungerande och besparande isolering. Glöm inte vindavvisare bara och gör dem i masonit istället för idiotin i wellpapp.

Det med att isolera utifrån förstår jag inte, men du får gärna förklara och om jag missförstått alltihop när jag skrev det ovanstående så ber jag om ursäkt.

/Kent

4. M
    Medlem Nivå 2

Finns ett par system jag har hittat att välja mellan
    http://www.maco-takisolering.com/system.htm
    http://www.thermisol.se/

Då hamnar allt isoleringsmaterial på utsidan av råsponten och insidan blir oförändrad. Det blir alltså inget kallutrymme att ventilera som det annars blir när man isolerar från insidan.

Blir till att fundera ut bästa lösningen. Eftersom endast ena halvan av vinden har blivit behandlad med cuprinol kanske den halvan ska förbli vind och endast utnyttja andra halvan till sovloft?