Trasig takpanna byte???

10k läst  7 svar

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Jag var uppe på mitt tak innan jul för att installera en ny TV-antenn och upptäckte då att en "taknock-panna" (Heter det så??? :-/) hade spruckit. Jag ska byta takpappen i vår och ev. även teglet. Min fråga är är det akut att byta den trasiga pannan innan våren? Takpappen är enl. besigtningsmannen spröd och torr.

Fråga nr2. Hur tar man smidigast reda på om man kan byta från tegel till betongpannor?

Tack och hej

2. T
    Medlem Nivå 4

Re: Trasig takpanna byte???

Den trasiga nockpannan gör du bäst i att försöka byta. Har du ingen som passar perfekt så ta en som passar skapligt i alla fall.
    Har du idag tegelpannor så håller taket för nya betongpannor. Årsmedelvikten är ungefär samma för tegel som betong. Tegel suger åt sig fukt under halva året och får en tyngre vikt då. Betongpannor väger ca 25 kg/m2 året runt.
    Tartan

3. Rostig_9000i_-88
    Medlem Nivå 6

Intressant, skall göra samma sak på vår sommarstuga. Vi har fått ett betontegeltak gratis som skall upp till sommaren.

4. nimhed
    Medlem · Nivå 11

Varför vill man byta från tegel till betong?

5. L
    Medlem Nivå 1

Teglet behöver bytas och vad jag förstår kostar teglet bra mycket mer än betongpannor....rätt???? Jag tar tacksamt emot prisinfo om tegel vs betongpannor

/Svante

6. nimhed
    Medlem · Nivå 11

Teglet behöver bytas och vad jag förstår kostar teglet bra mycket mer än betongpannor....rätt???? Jag tar tacksamt emot prisinfo om tegel vs betongpannor

/Svante[/quote]

Vad jag förstår håller tegel så mycket längre än betongpannor, så jag hade nog kollat upp vad det kostar att köpa till tegelpannor och ersätta de trasiga, det kan ju löna sig om det inte är mer än hälften som är trasiga. Betongpannor vittrar sönder efter en si så där 30 år, medan tegelpannorna håller sig. Eller har betongpannorna blivit mycket bättre på sistone? Dessutom är det ju så mycket snyggare med tegel.

7. M
    Medlem Nivå 1

jag hadde strukit lite tätningsmedel i sprickan och bytat nockpannan till våren...finns så många bra olika tätningsmedel...om den har delat sej i 2 delar kan man ta klinkers fix...om du inte kan fixa en ny nu..
    mvh marinus..

8. T
    Medlem Nivå 4

Jag håller med om att lertegel är mycket snyggare. Nu har betongpannorna blivit mycket bättre och har längre hållbarhet. Lerteglet har ett annat färgliv än betongpannor då färgen skiftar över årstiderna, mycket trevligt.
    Prisbilden ligger på betongpannor ca 60-70 kronor/m2 mot lerteglet som ligger i intervallet 130-150 kronor/m2. Men räknat på ett tak på 100 m2 blir skillnaden inte astronomisk då underarbetet är detsamma. 7000:- dyrare för lertegel? Inte farligt tycker jag. Det kostsamma är allt annat med underlagspapp läkt mm.
    Tartan

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: