Yttertaksfråga

616 läst  2 svar

1. matbr107
    Medlem Nivå 7
    I leveransbeskrivningen från vår husleverantör har jag precis läst att yttertaket levereras med takstolar, Paroc underlagsskiva, bärläkt och tvåkupiga betongtakpannor.

Nu till min fråga. Jag trodde att råspont , takpapp och bärläkt var mer eller mindre standard idag! Finns det några fördelar resp. nackdelar med underlagsskivor istället för råspont + takpapp??

Tacksam för alla svar!

2. T
    Medlem Nivå 4

Re: Yttertaksfråga

För dig bara nackdelar med underlagsskiva. För husfabrikanten bara fördelar.
    Till dina nackdelar: en skiva som inte tar emot och ger ifrån sig någon som helst kondens. Skulle väderleken bli sådan att kodens uppstår på vinden, rinner den på undersidan av underlagsskivan och neråt. Har du otur stoppas vattnet på vägen av något och droppar rakt ner i din isolering och sedan letar sig vattnet ut i första bästa hål i plasten. Sedan är det förstås mycket sämre den dagen du skall byta några pannor eller göra något annat på taket.
    Fördelarna ligger hos husfabrikanten: Mycket billigare än råspont, snabbare montering och de slipper underlagspapp.

Tartan

3. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13

Re: Yttertaksfråga

Bara att hålla med föregående talare!

Rent generellt kan jag påstå att allt som går "snabbt/enkelt" för leverantören blir så småningom en nackdel för oss kunder....

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: