Tak & Vind
zankan: [citat] Och exakt vad e det för skillnad på halm och trä när vi talar skada pga fuktigheten?? Men att riva putsen är inte fel för att "tjäna" nån cm. Men för fuktens skull nej...
Faidros: Hittade en liknande diskussion: "Spotlights i YTTERTAK, ok?" http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=El;action=display;num=1126084139
thomasd79: Hejsan! någon som har en bild på ett tak av råspånt som är vitmålat eller vitlaserat?
Zaph0d: Ja en diffusionsspärr skall naturligtvis sättas upp. Det blir självklart plastat på insidan av isoleringen. Vad det gäller är ventilationen från isoleringen och ut mot taket. Dvs det är inte diffusionspärrens vara eller inte vara jag undrar över, utan luftspalten mellan yttertak och isolering MVH /Zaphod
David: Tar du in en plåtis så bör du nog räkna med 700 SEK/kvm inkl. material och moms. Angående plåt vs papp så tycker jag att papp definitivt är ett alternativ, speciellt vid låga takvinklar där chansen att få se plåten från gatan är minimal. mvh David
ByggaNytt: Lite bakgrundsfakta: http://www.norgips.se/pdf/6_0_2004_21-29.pdf
jessica: Jag vill också höra ett utlåtande på dom spottarna tack ;)....
chris47: Se det som läropengar. Nästa gång ni anlitaar hantverkare ser ni till att få kostnads förslag och fastpris. Referens är också bra. /CC
Faidros: Det skall räcka. Takvinkeln i ditt fall blir ca: 20 grader. Enligt en av de större tillverkarnas hemsida kan deras betongpannor läggas på tak med en lutning av minst 14 grader.
freeman: Låt mig förtydliga mig Padde. Det kanske inte riktigt framgick, men av det man såg berodde de ruttna takstolarna på halmen som i sig också var rutten.
tartan: Enligt besiktningsmannen är möglet inte skadligt för materialet i sig, utan "bara" för oss människor (lukt och otrevliga sporer). Stämmer detta? Min åsikt är att möglet visst är farligt för materialet. Det kommer om det får fortsätta att göra så att virket ruttnar, och det tycker jag har med materialet att göra. Vad trygghetsförsäkringen innebär har jag dålig koll på, men det
freeman: Säger som jag sa till ett senare inlägg. Var på husexpo för ett par år sedan där de hade ett hus med halmtak. De var i full färd med att riva hela taket då alla takstolarna hade ruttnat. När inte ens hustillverkar verkar veta vad de gör ska man nog undvika det. /Något att fundera på
ASLJediknight: Hej Vilka firmor kan man kontakta för kostnadsförslag? Vilken rubrik i gula sidorna? /S
pappskallen: Har gjort några sådana jobb, ser inga större problem tvärtom så får man ett svalt, snyggt och långlivat tak. max lutning är 27 grader. priset är ganska högt, vet ej exakt, men ring vegtech så får du nog ett ung. pris. viktigt är att välja en duktig takläggare då det är ett h...e att felsöka om något mot förmodan skulle gå snett. fördyrande omständigheter är att man alltid
AndreHitz: Hej, Jag ska bygga en carport/hobbyverkstad. Ovan både kommer 175 kvm vinden. Behöver jag ordinär 22 mm golvspånskiva eller V 313 ovan carporten (i samband med kondens). André Hitz
lastkaj: Jag har använt extra bred råspont - vanlig råspont. Har plockat ut dina "fina" brädorna på brädgården. Jag tror att virket kostade knappt 3000kr. Närbild har jag inte nu.
msFalke: Finns ett par system jag har hittat att välja mellan http://www.maco-takisolering.com/system.htm http://www.thermisol.se/ Då hamnar allt isoleringsmaterial på utsidan av råsponten och insidan blir oförändrad. Det blir alltså inget kallutrymme att ventilera som det annars blir när man isolerar från insidan. Blir till att fundera ut bästa lösningen. Eftersom endast ena halvan av vinden
snickarboden: Är kondenspärren verkligen korrekt utförd mot vindsbjälklaget? Hur mycket isolering? Är där vindavisare? Där är en del saker som man bör titta på och färgen löser som sagt inga problem med kondensen. /Kent
PAN: Tackar för svaren, håller med att släta tak är fina. Problemet är bara att få hantverkare som kan få dom släta. Halva huset har gjorts av en bekant och de är riktigt fina, några små skavanker. Ryggåstaket har en yrkesman gjort och han kommer att fakturera 9000 kr för detta underverk. Nu i dagsljus ser jag ca 40 % av alla skarvar + att inga skärningslinjer är raka. Det är nu en
chris47: När du går igenom luftspalten ska masoniten tätsluta runt röret. Använd åldersbeständig plasttejp. Försök få det relativt tätt, så du undviker köldbryggor. När du blåser dit isoleringen ska ingen isolering heller nå yttertaket om du gjort det riktigt. /CC
einpajo: Håller på att byta tak i nedervåningen på vårt 1½-planshus. Bjälkarna sitter ju på cc 60 om jag inte missminner mig men bredvid varannan bjälke sitter ytterligare en som ser märklig ut. Den är skarvad och stora sågspår är gjorda i den. Det ser nästan ut som om den är kapad till mitten men motorsåg. Är det någon som vet vad denna "extra" regel är till för. Den sitter som sagt
Totte_S: Det är bra att veta vad man vill göra innan man kollar om man får, det blir liksom enklare för kommunen att svara då. Vad har ni för taktyp/hustyp idag? 1 plans med bara kallvind eller? Det är ju en fördel om det inte ser konstigt ut när det är klart. Ett mansardtak på ett funkishus ser nog lite skumt ut... Skall ni bara höja taket, eller är det aktuellt med förhöjt väggliv?
ByggaNytt: Bara att hålla med föregående talare! Rent generellt kan jag påstå att allt som går "snabbt/enkelt" för leverantören blir så småningom en nackdel för oss kunder....
WeeBe: Det bör bli dyrare då du har större volym att värma och ventilera. Jag har precis beslutat att inte bygga ryggåstak. Beslutet kom av att det kostade 35.000:- extra, det var svårt att möblera vardagsrummet då man har fönster mitt på väggen, jag har upplevt att det blir mer lyhört (annan akustik) jämfört med vanliga tak. Energiaspekten var också med som en liten del. Har man
Benny_o_Lina: Ä-hus säger även att om det är kraftig snöstorm där snön yr runt under tak-kanten kan det blåsa upp snö på vinden som man får med jämna mellanrum sopa bort.
Lurvnos: Jag kan tillägga att glykol ingår i Boracol, så det lär inte duga som näring åt mögel... "gamla" boracol innehåller monoetylenglykol = den giftiga glykolen till bilkylsystem "nya" boracolen (2Bd) innehåller propylenglykol = den ofarliga sorten. Då den nya boracolen har den ogiftiga glykolen är det troligt att glykolen bara är med som bärare/lösningsmedel. Jag tror inte någon av
Angelven: Hej, funderar över takval till vår tillbyggnad och satt och slötittade i senaste numret av gård & torp - takspecialen från december 2006. Där var en kort artikel om skivtäckning med plåt och i slutet stod en totalkostnad på ungefär 650 kr/kvm inkl. läggning och material. Nån som vet hur realistiskt det är - jag menar, plåtslagare har inte precis rykte om sig att vara dom