Vindskiva i plåt?

9k läst  7 svar

1. H
    Medlem Nivå 3
    Hej håller på att fixa med vinskivorna, skall montera den s.k. "vattenbrädan" som jag köpte plåtvarianten av

Nu undrar jag hur jag på ett smidigt sätt gör uppe vid nock ?(jag vill ju inte ha en skarv precis i nocken)

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Re: Vindskiva i plåt?

Jag la plåtarna nerifrån och upp, sedan avslutade jag med en plåt som som bockades över nock, hälften på varje sida. Du behöver bara klippa lite på plåtens "utsida" (den plåtkant som går ner över vindskivan på utsidan) så går det bra att knäcka till den, även utan verktyg.

Spika plåtarna från sidan med spik+gummibricka.

3. T
    Medlem Nivå 1

Numera så spikar man aldrig plåt tak + detaljer. Skruv är det man använder ;)
    enklare & bättre.

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Ja nu när du säger det kommer jag ihåg att jag nog monterade några av plåtarna med vita skruvar med gummipackning + gjorda för fyrkantig bit. Men dom flesta blev nog spikade med vita spik+packning. Vi får väl se vilka plåtar som trillar av först.... :)

5. bebben
    Medlem Nivå 5

Heter inte skruven Farmarskruv? Den som har ett litet skär i spetsen för att kunna borra sig ned i plåten?

6. T
    Medlem Nivå 1

Rekomenderar att använda den aktuella fabrikantens plåtskruv & helst en skruvhylsa som passar.
    Det finns alltid billigare fabrikat på plåtskruv, (piratmärken) tex på clas ohlsson men där skall man INTE köpa skruv.
    Kvalliten är inte den bästa med den skruven. det som oftast är värdelöst med "pirat märkt" skruv är att borrspetset på skruven inte klarar att borra igenom plåten. andra fel som man har hört är att skruvskallen går av efter ett tag. & monterar du upp ett tak med piratskruv & skruvskallarna går av, så kan ni ju bara tänka er vad som händer... & då gäller inte plåtfabrikanten garantier

7. H
    Medlem Nivå 1

Japp, det heter farmarskruv! ;)

8. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

...fast farmarskruven är mycket störren än den man använder för att fästa fönsterbleck och dessa plåtar.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: