Byta tak helt och hållet?

3k läst  5 svar

1. T
    Medlem Nivå 1
    Vi har samlat pengar för att byta betongpannorna mot plåttak inom något år, men vårt tak är fel i övrigt också för det bågnar och trots förstärkning så bågnar det lite mer hela tiden känns det som.

Nu undrar jag om det går att byta ett tak helt och hållet. Bygga ett helt nytt tak på ett hus? Det är en enplansvilla som är tillbyggt på så vi har "två tak".

Vad skulle en sådan ombyggnad kunna kosta i mycket runda tal? Hur länge skulle huset vara obeboeligt om det ens är möjligt att byta?

Kan ett tak som bågnar rasa in en dag eller kommer det bågna mer och mer och så att säga sjunka? Jag är rädd för att allt bara ska rasa samman. Som det ser ut nu så är det små svarta glipor vid plankorna i trätaket.

Är det bättre att bara försöka fortsätta förstärka?

Hemskt tacksam för all hjälp vi kan få.

2. N
    Medlem Nivå 6

Re: Byta tak helt och hållet?

fattar bara inte hur du menar... är det nocken som bågnar eller är det själva takytan?
    Vad i huset har ändrats? har det grävts runt grunden? tillbyggnader? finns lite frågor som måste besvaras innan jag kan svara på frågan... någon annan kanske vågar.

en sak är säker tak börjar inte "bara" bågna

3. I
    Medlem Nivå 5

när är huset byggt ?
    har någon tagit bort nån innervägg isåfall va det en bärande vägg om så hur gjordes det ?
    som sagt ett tak ska inte bara bågna utan anledning

4. T
    Medlem Nivå 1

Huset är från början ett fritidshus från -69, som är tillbyggt under 70-talet. Det som bågnar lite är innertaket som är av trä och ser ut ungefär som en lockpanel. Det har blivit glipor mellan plankorna. Det är värst i tillbyggnaden men där har en vägg byggts mitt i rummet och där tycker jag inte att det har blivit värre men det tycker min sambo som har skrivit grundinlägget. Några mätningar har vi inte gjort.

Väggar har inte tagits bort vad vi vet, men huset har "öppnats upp" på ett, eventuellt två ställen pga tillbyggnaderna. Det har inte grävts runt grunden. Det enda är väl den grävning som gjorts i samband med tillbyggnaderna.

Vi vet inte hur länge det har bågnat. Vi köpte huset för tre år sedan och de innan oss var de som hade förstärkt. Besiktningsmannen sade att den nya väggen torde förhindra att det skulle bågna mer, men om det trots det fortsatte bågna så skulle vi förstärka mer. Min sambo tycker även att det har spruckit upp glipor i vardagsrummet och barnens rum (den gamla delen av huset). Jag är osäker på om de funnits där innan eller inte.

5. N
    Medlem Nivå 6

nu kommer vi till takstols konstruktionen. Om det är takstolar som är byggda med spantstag...som stora A ungefär... så är det antingen grunden som säckar eller hammarbandet (toppen på ytterväggen) som sjunker. Antagligen över en av dina utbyggnader. Jag misstänker att någon glömt att förstärka under någon av takstolarna när utbyggnaderna byggdes. Kolla upp om det kan vara så... misstänker att där sjunkningen syns i ditt undertak så har du en öppning i originalhusets yttervägg :surprised:

6. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13

Jag tycker att du skall ta dit någon riktigt byggnadskunnig person (=konstruktör) som får göra en rejäl utredning vad som är fel! Rätta sen till detta "grundproblem" skyndsamt och börja sen fundera på ev. takbyten m.m.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: