F
Fagerborn: [citat] Se till att du är med i A-kassan bara, så blir de 8 friställda veckorna över jul och nyår som extra, betald semester. Inte så tokigt, egentligen ;D
8 svar · 2,2k läst
T
tekla: Det låter ju lite som vårat...Har ej fått tillträde till huset ännu så vi har inte finsgranskat, men jag hoppas att det inte är allt för svårt att ta ned.
2 svar · 5,0k läst
H
hillborn: [citat] Mer rimliga priser borde vara Tak stolar 1200kr/st Råspont 100 kr/kvm underlagspapp 112 kr/kvm Strö+bärläkt  20 kr/kvm Lertegel Vittinge ca 112 kr/kvm Betongpannor typ Zanda ca 59 Kr/kv
13 svar · 7,9k läst
T
Tauk: Om du haft gummiduk på taket mellan 1975 och 2006, varför vill du då byta till ett annat material? Är du inte nöjd med livslängden på 31 år?!?
2 svar · 4,6k läst
H
Hans_Nordstrand: [citat] Jag skulle inte vara orolig för läkten. Så länge det är kallt gör det inget om virket är fuktigt. När det sedan blir varmt torkar det snabbt på taket. Hans
5 svar · 2,1k läst
D
daniel_soderlund: Innertak skivor skall strax sättas upp i vårt nyggda hus. Nu har det visat sig att de skivor vi har fått (Takess) är strukturerade. Takess har också en variant som är mer slät (silk matt eller siden matt tror jag de heter). Någon som har sett båda varianterna uppmonterade? Någon som har foto? Synpunkter på vad som är snyggast.
0 svar · 9,0k läst
P
patrikz: Ja, det är en bra firma som gör taklyft. Min fundering är om det är värt mödan att göra ett sådant lyft eller om det är slöseri att riva övervåningen för att ersätta med en ny som har mer volym invändigt. Tänker mig en övervåning med kanske 2,4 - 2,5 m takhöjd över hela våningsplanet.
2 svar · 8,3k läst
Z
z4: Ingen har tänkt att takpapp har garanti i 15 år medan masonit (takboard) är underhålsfri. Takboard är godkänt som underlagstak och håller mycket längre en takpapp.
12 svar · 17,5k läst
Andjon
Andjon: Det var möjligen inte så att det var äkta lertegel som du såg? Dessa är ju bra mycket tunnare än betongtegelpannorna som ju är billigare. Båda typerna räknas som tungt tak vid dimensionering. Till skillnad från plåt.
3 svar · 2,4k läst
pappskallen
pappskallen: [citat] när jag skulle sätta upp paneltak i sovrummet fick jag rådet att bara grunda dom innan jag satte upp dom och sedan färdigstryka dom på plats, just på grund av att det blir svårt att få ihop dom om man har haft på för mycket färg. nu sket sig dock även detta, då den färg jag målat med (täckfärg) band ihop panelen så mycket att när den torkade så sprack hela skiten på
12 svar · 11,0k läst
MathiasS
MathiasS: Jag har samma problem. På norrsidan är det ingen is, men på södersidan där solen stundtals ligger på blir det alltid problem med is. Jag trodde först det berodde på dålig isolering på vinden, men nu när det är välisolerat förstår jag att det till 90% handlar om solvärme. Jag kan också ana något mer is kring/nedandför utblåset från köksfläkten och det verkar ju rätt
4 svar · 4,5k läst
L
larry123: Jag har tänkt att bygga en takkupa och har ett brytet tak. Jag undrar om den kryssade takstolen på bilden nedan är bärande eller om man utanvidare kan ta bort den och bygga ett nytt tak.
0 svar · 2,1k läst
·
T
tartan: TiGGrE. Det är inte alltid som det blir problem. Som svar på din fråga 1, kan jag bara säga att det förmodligen inte smiter upp någon fuktig luft som kan kondensera. Det kan vara tätt, och det kan bero på en bra fungerande ventilation. Det kan även bero på att dina föräldrar har ett litet fukttillskott så att det inte blir en hög luftfuktighet inomhus. Till fråga 2 är svaret
36 svar · 15,1k läst
F
Fridsta: Tackar! Intressant tråd, det var just de mörka sprickorna vid varje gipsplatteskarv som vi såg. Är det någon som vet hur mycket det kostar och om det är svårt att få mattan slät? Finns det några nackdelar med matta?
2 svar · 3,1k läst
Faidros
Faidros: Peta i något i rören så att den varma rumsluften inte kan åka in där.
1 svar · 969 läst
S
Stefan_h: Pm skickat :D
9 svar · 2,5k läst
·
S
9 svar · 2,5k läst
·
M
Mrsm_p: :)Tack så mycket för era svar....känns bättre när man vet vart man skall vända sig!!
4 svar · 4,5k läst
C
TN-Funkis: [citat] Misstänker starkt att den angripna sidan är den som solen belyser från utsidan, och med detta får du starka värmeväxlingar = fuktvandringar m.m, Själva balkarna ser bra ut på fotot. Som andra skrev ska du ha en ventilerad vind, men eftersom detta bara är på ena sidan bör du kolla takpappen på utsidan, stor möjlighet till läcka uppe vid tacknocken som får vatten/fukt att
15 svar · 7,9k läst
·
Faidros
Faidros: Det finns en artikel om eternit här: http://www.byggahus.se/bygga/eternit_byta_bevara.htm
5 svar · 5,1k läst
H
henrik_R: Finns det inga reglar att spika i i taket? I annat fall blir det förmodligen stabilt med lim oh skruv. De största krafterna på innertaket kommer ju i sidled, då ju 2"3 reglarna i väggen (de vertikala) håller upp den horisontella regeln. Dessa krafter kommer till viss del att tas upp av de väggar i vilka du fäster de första vertikala reglarna. Dessutom tas ju kraftenb upp av infästning i
6 svar · 3,7k läst
T
TomB: Vi funderar nu på tak till vårt kommande hus. Funderar på antingen valsad plåt eller så en betongpanna som heter Zanda minster. Det är en helt slät panna som ger lite "skifferutseende". Väldigt snygg på bild i alla fall. Nu undrar jag om någon har erfarenhet av den här pannan ? All information mottas med tacksamhet. mvh, Tom
0 svar · 4,8k läst
A
andreasimner: Men alla de ställen där man inte kommer åt, som tex snedtaket? Hur gör man där? Är det inte en "enklare" lösning att byta ut innertaket/råsponten i samband med en takomläggning? Kanske iofs är en kostsam historia... Boracol, tar det bort svartmöglet? Kommer det försvinna eller måste man skrubba med borste o klorin och sen efterbehandla?
4 svar · 6,4k läst
T
Ti_Tan: Gasell http://www.gasell.com och klicka dig fram till de svenska sidorna.
3 svar · 2,7k läst
Faidros
Faidros: Här har man anlitat BVB takvåningar (Borkas): http://home.rixtele.com/~jenniferanders/byggdagbok.htm Och här är en länk till ett projekt med Åtvidabergshus: http://www.sonander.nu/
5 svar · 3,3k läst
D
danieldanieldaniel: lägg bara det tak du vill ha, gips och måla eller panel t.ex plast skall du inte ha
1 svar · 6,2k läst
D
danieldanieldaniel: Vad skall du montera panel på ? är det ett gammalt tak så varför spikar du inte rätt i det utan strö ? Om du skall ha strö så räcker det du har dom på ca en meters avstånd, inga problem. Köp defenetivt en dyckertpistol eller låna av någon. Pang så sitter spiken istället för att spika och sedan slå in den med ett dorn och få en stor synlig skalle.
2 svar · 8,2k läst
M
Mrsm_p: Hej... Min mor köpte vita!!!!! benders tegelpannor när dom byggde, men det är många år sedan nu..och dom är nu ljusgråa. Det finns inte mycket mossa & sånt, men dom blir alltså mörkare med åren pga all förorening etc.. Jag vet att dom tryckspolat sitt tak när det blivit som värst. Sen kanske det beror lite på var man bor ockå...deras hus finns ca tre mil söder om Oslo.
1 svar · 3,4k läst
T
tartan: nihtila. Nya tider med välisolerade vindsbjälklag gör att med för mycket ventiler i takfot får man en för kall miljö på vind. När fuktig inomhusluft spills upp till vinden kondenserar den mot yttertaket och mögelpåväxten är ett faktum. Med endast lite ventilation så blir vinden varmare och risken för kondens mindre. Tartan
2 svar · 3,3k läst
lbg
lbg: Kolla http://www.gotenehus.se , gå in på fotografier, sedan styckehus. De har några bilder på dylik kombination!  :)
1 svar · 2,8k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Tommy_S (och andra) läs också denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted1 All respekt för tartan, han verkar mycket insatt i fuktproblematik [smiley=thumbsup.gif]
5 svar · 18,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.