Tegeltakskostnad

580 läst  5 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej jag undrar om någon vet ungefär hur mycket man får räkna med/m2 vid byte av tak med tegelpannor. Om en firma gör jobbet alltså.

2. A
    Medlem Nivå 4

Re: Tegeltakskostnad

Beror på vad som behöver göras. Vad är det för tak under teglet? Behöver man rikta om taket? Ska det på papp eller masonit? Behöver man läkta om? Ska du ha lertegel eller betongpannor?

Beroende på hur mycket underarbete det är så slår det väldigt mycket på priset.
    Vi har precis köpt ett hus med brutet tak, ca 160m[sup]2[/sup] takyta. Det låg ett spåntak under teglet. Vi fick en offert på att ta bort det gamla lerteglet samt befintlig läkt. Sedan skulle spåntaket vara kvar och en oljehärdad masonit skulle läggas på innan strö- och bärläkten spikades. Sedan var det med Benders betongpannor. Detta ville firman ha närmare 120kkr för att göra. Då var detta en av de större firmorna i trakten som alltså ligger på ett högre timpris då de måste etablera en byggplats m.m. Väljer man istället en mindre firma som inte har så stora omkostnader kan man säkert få ner priset med omrking 20% baserat på vad jag sett för olika timpriser. Den stora firman hade således ett pris om ca 750kr/m[sup]2[/sup] vilket lät dyrt enligt mig.

Värt att poängtera är att det inte ingick att åtgärda de rötskador vi upptäckte på delar av ena takkupan. Detta hade betraktas som merarbete.

Efter att ha lagt om taket själv (för första gången i mitt liv) med några goda vänners hjälp så kan jag inget annat än rekommendera att försöka göra det i egen regi. Vi fick en total materialkostnad på omrking 25kkr för omläggningen, detta inkluderar verkligen allt. (Även de extra reglar som fick sättas för kupan samt ett par hundra meter panel för att byta vid kupan och kring hängrännor)

3. M
    Medlem Nivå 1

Tack för tipsen,det är inget akut projekt men det är ändå bra att veta på ett ungefär.
    Och när det blir av så blir det nog min egen rygg som får ta smällen.
    Vet du föressten nåt bra sätt att få rent tegelpannor.

4. A
    Medlem Nivå 4

Jag har provat att "blåsa av dem" med en hetvattentvätt, teglet blev som nytt. Någon enstaka panna sprack när jag kom för nära men jag såg det bara som ett kvalitetstest.

(Var dock inte teglet på vårt hus, det var i så dåligt skick att det blev bingen direkt för samtliga pannor)

5. M
    Medlem Nivå 1

Är det inte risk att man trycker in vatten genom pannor och papp in i trät?
    Ja inte genom pannorna, men du förstår vad jag menar.
    Cheers.

6. H
    Medlem Nivå 1

Tjena!

Tänkte också påpeka hur bra det är att spara in 100 tusen på att lägga taket själv. DET GÅR! Är nu nästan klar med vårt tak, har tagit ett par veckor, och jag har gjort det ensam.

Det går, men man blir lätt väldigt trött i kroppen. Takarbete tär på en kan jag säga. Alltså vissa dagar, efter att ha jobbat 13 timmar i sträck känner man sig nära bristningsgränsen i kroppen.

Men jag har insett att det beror på att vi har så lutande tak. Men jag rekommenderar nog ändå att vara ett par stycken, om inte för att man kan cheera upp varandra, kan lätt bli lite ensamt där uppe på taket och alla timmar ensam...

Men som sagt, för 100 tusen kan det tära hur som helst =) Vårt tak är ungefär 65 kvadratmeter, sadeltak 45 graders lutning och en del utbyggnader. Allt material har gått på drygt 10 000. Så visst sparar man vill jag lova!

Lycka till!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: