Ansluta carporttak mot befintlig Garage panel

4k läst  3 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej !
    Jag har fått ett litet problem som jag hoppas någon har en lösning på.
    I sommar skal vi bygga till med en carport som skall anslutas mot befintligt garage.
    Problemet är följande hur ansluter man taket på carporten mot garagets befintliga panel ????
    Alla lösningar på detta område som jag sett bygger på att man ansluter carportens tak strax under garagets tak det så kallade överhänget och på det sättet inte behöver vara så nogrann
    men vi har inte något sådant överhäng och carporten som hamnar på garagets långsida kommer att vara något lägre änn garagets tak pga av nivåskillnader.
    Så frågan är hur får man tätt mellan garagets befintliga panel och carportens bärlina samt papptak och råspont. Taksam för alla ideer för nu sitter jag lite fast :-?

mvh

Martin

2. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Re: Ansluta carporttak mot befintlig Garage panel

Lite svårt utan att sett det, men ska göra ett försök ändå.

ett alternativ är att bygga carporten fristående men dikt an överhänget på garaget, där lär inte komma ner många droppar emellan.

eller: så får man gå med taket intill garagepanelen, riva ner panelen så man kommer under densamma med en remsa som ansluter på carporttaket och sedan smälla på panelen igen

eller: så kan man gå upp med remsan på panelen ca 20 cm. och sedan sätta ett spår i panelen med cirkelsågen (precis ovanför remsan) och fälla in en plåt i spåret och ner över remsan. har man liggande panel så funkar detta, har man stående panel så får man ta bort locken och sedan sätta spåret i underbrädorna och därefter kapa till locken så dom går över plåten någon cm.

Är vi på rätt spår??

3. M
    Medlem Nivå 1

Hej Igen !
    absolut vi är på rätt spår.
    Det är stående panel som svar.
    jag gillar det sitta där med en remsa och en plåt jag tror det skulle funka det blir ju lite jobb men det blir ju tätt med det.
    När du skriver remsa utgår jag ifrån att du menar remsa av paptak är jag rätt ute ? ;)
    mvh

Martin

4. pappskallen
    Medlem Nivå 10

ja, ta den ca 500mm bred så kan du gå 25 upp och 25 ut på taket.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: