Garagetak: Papp+plåt eller takshingel?

8k läst  7 svar

1. L
    Medlem Nivå 2
    Står i valet o kvalet inför nytt garagetak (ett vanligt vinkeltal i /\ form) eftersom det läcker.
    Endera läggs papp plus ny plåt eller takshingel, kostnaden verkar bli den samma. Det sistnämnda har jag ingen erfarenhet av, hur länge håller sådan shingel, behöver man underlagspapp under eller kan man lägge shingeln direkt på råsponten? Nån med erfarenheter?

2. L
    Medlem Nivå 2

Re: Garagetak: Papp+plåt eller takshingel?

OK. Om 40 år lär jag inte bo i det huset....
    Vad för slags underlagspapp behöver/måste man ha om man kör med shingeln? Yam eller yap?

3. M
    Medlem Nivå 6
  4. L
    Medlem Nivå 2

Ska man tolka det Icopal skriver som att det är YAP 2200 som bör användas under shingel? Det skiljer ju en del i pris mellan Yam o YAP.... Vill inte "fuskbygga" men inte heller betala mer än jag behöver!

5. L
    Medlem Nivå 2

Spännande med olika besked...
    På en byggvaruhandel jag besökte igår fick jag beskedet att YAM var det jag skulle använda eftersom YAP var avsett för plåt/tegeltak.
    Man blir lite undrande över kompetensen hos vissa byggvaruhus! :-?

Hittar enorma priskillnader mellan olika shingeltillverkare, mellan 200 o 470 spänn per 3 kvm paket för snarlika mönster. Skiljer det verkligen så mycket i kvalité eller är det bara olika mycket marginaler hos handlarna?

6. A
    Medlem Nivå 15

Nja, både YAP och YAM är väl vattentäta. Det som skiljer är vad stommen är gjord av.
    M=mineralfiber, P=polyesterfiber. YAP är starkare, helt enkelt.
    Förresten: Y=skiffer, A=armering.

7. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Näru, A är inte lika med armering.........

Första bokstaven= Ytskiktet (antingen ytbelagd eller skyddsbelagd sedemera Y el. S)

Andra bokstaven= Asfaltstyp ( antingen oxiderad asfalt eller sbs-modifierad asfalt sedemera A el. E)

tredje bokstaven= Stom-typ (antingen mineral el. polyester - M el. P )

förkortningen SBS (i sbsmodifierad asfalt eller bitumen som det heter med ett finare ord än asfalt) betyder styren-butaden-styren, men det visste väl dom flesta.

8. A
    Medlem Nivå 15

Jag var kanske lite otydlig där. A står inte för ATT den är armerad, utan för vilken TYP av armering. Det kan (som jag känner till) vara A eller E. A = APP, E = elastomermodifierad asfalt. Så pappen kan vara tex YAM, YAP eller YEP, där YEP ska vara den starkaste.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: