Styx skrev:
Vet att det står i instruktionerna att det skall sitta en längst ner vid takfoten också - varför???? Där släpps ju luften ändå in via takfotsventilationen på båda vindstyperna.. Det måste vara ifall man har en helt stängd vind eller liknande, annars kan jag inte se vad en mögelstopper i takfoten skall göra för nytta... :-?
Har du en vanlig vind där du kan krypa runt och, som jag, en takfotslåda som är relativt tät finns ingen tilluft vid takfoten. Då behövs en ventil även i takfoten.

Hej!

Bara för att som med allt annat röra till det med expertråd som säger olika saker så kan ni kolla denna länk: http://www.viivilla.se/expert.asp?a...;mode=ShowArticle&searchit=m%F6gelstopper

Jag har också ett par paket Mögelstopeprs liggande och har ännu inte lyckats besluta mig för om de är bra eller dåliga för mitt tak. Har ventilerad takfot och inga problem i dagsläget, men ska isolera taket mycket nu i vinter. Kommer att ha fuktspärrplast i det nya taket och har satt upp skivor för luftspalt närmast yttertaket.

Samtidigt som ventilation ju är bra, känns det otäckt att göra en massa hål i ett väl fungerande gammalt tak.

/pinebar

Jo det är klart men dom flesta hus har väl nockventilation så då behövs det ju inte sättas in några M-stoppers (om inte man behöver extra ventilation). Men som sagt så har jag ju ingen sådan i och med mitt armerade plasttak tyvärr. Och Styx jag tror också så som du antar att man kan sätta in M-stoppers om man inte har någon ventilation vid takfoten (eller om man behöver ventilara mer där).

MathiasS skrev:
Har du en vanlig vind där du kan krypa runt och, som jag, en takfotslåda som är relativt tät finns ingen tilluft vid takfoten. Då behövs en ventil även i takfoten.
Absolut i det läget..
Men inte ifall man satt en luftspalt med de här pappvarianterna som t.ex. Paroc m.fl. (http://www.paroc.se/channels/se/bui...Ventilation&product_id=PAROC+Vindavledare) säljer, då ventilerar det ju där ändå..!

Ja du menar att wellpapp är sådan skit ja! eller?, eller vad menar du?

Martin L skrev:
Ja du menar att wellpapp är sådan skit ja! eller?, eller vad menar du?

Skit och skit vet jag inte om wellpappen är - det fungerar i alla fall bra här..
Men det är så jag menar ja - har man tillräcklig ventilation i takfoten behöver man inte sätta en Mögelstopper där.. Vad som är "tillräcklig" ventilation får väl var och en bedöma då, jag tycker det drar rätt friskt genom mina wellpappvarianter. ;)

OK!, ursäkta mig det var inte så jag menade. Tack för dit svar Styx.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.