¤"#""$£@£€ ! Vattenskada på kallvindan.

1k läst  3 svar

1. Buuzzz
    Medlem Nivå 7
    Började arbetet uppe på vindan för att tilläggsisolera. Upptäcker då att plåten till ena skorstenen (egentligen imkanal frånluft osv osv) har en spricka och där har det runnit in vatten. Bara lite, men under drygt två år så takstolen som låg i fuktig spån var inte vacker och i DÅLIGT skick :'(

Nu till min fråga. Kan man göra följande:
    På vindan:
    Frigöra takstolen från All spån (från den förstörda takstolen) och ända ut till de friska takstolarna på vardera sida. Det är "endast" den nedre delen av takstolen som är skadad. (detta kommer jag åt från ett rum som jag kan "isolera" så jag slipper få allt skräp inne i huset.)

Inifrån huset:
    Såga/bryta bort panelen frilägga takstolen. Spika på en ny del/förstärkning till takstolen som täcker vattenskadan me kanske en meter åt varje håll. Såga bort det skadade och fälla in en ny bit. Kanske även en förstärkning på andra sidan efter bytet.

Naturligtvis är skadan på taket lagat.
    VIll helst inte göra detta jobb utifrån, samt att jag får inte upp delar till vindan via vindsluckan.

Hoppas ni förstår frågan/problemet :-[

2. ByggPutte
    Medlem Nivå 8

Re: ¤"#""$£@£€ ! Vattenskada på kallvindan.

Det är nog inget problem
    att göra som Du tänkt.
    Se till att Du har förstärkning på bägge
    sidor när Du är klar.
    Lite lim kan inte skada heller.

Mvh Putte

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Kolla lite här så kan du se hur jag gjorde med en "liten" läcka. Finns tyvärr ingen bild på det hela helt färdigt, men konstruktionen är symetrisk runt den gamla takstolen, dvs vänstersidan (sett från vinden) ser likadan ut som högersidan du ser på bilderna.

http://www.mugglo.net/tokstol/

4. Buuzzz
    Medlem Nivå 7

Tack MathiasS & ByggPutte !

Det var dom svaren jag hoppades på att få läsa :)

Då finns det hopp, lite jobbigt är det att ta detta från insidan...

Men jag tar den smällen så att jag slipper plocka allt utifrån.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: