Nockband eller murbruk??!

4k läst  3 svar

1. bempe
    Medlem Nivå 2
    Taket har 45graders lutning med tegelpannor "Svedala",tvåkupiga liknar Vittinge.
    De flesta jag frågat om hur jag ska göra med nockpannorna svarar...Nockband!
    Andra har sagt Fogskum...eller mura fast dem...
    De var ju murade från början och det ser ju absolut snyggast ut i mina ögon.
    Problemet är ju.....hur gör man???  :-?

Ser framför mig hur jag sitter grensle över nocken
    och allt bruk som jag spiller lämnar ränder hela vägen ner i den NYA hängrännan!!!
    Eller har jag fel?
    Någon här som har gjort operationen och har lite tips? Konsistens på bruket?
    Ska man försöka putta in bruket i vågdalarna på pannorna eller?

Fogskum skrämmer mig då jag har sett hur fult det "lyser" ut om det blir för mycket!

Formbart ventilerat Nockband=Ockerpris...5 meter för 1600:- (1600x2=3200:- Om jag ser till vad resten av takrenoveringen kostat så är det inte rimligt... ::) typ förgylla en hundskit :D )

Verkar inte som det finns nockband i plast som passar mina pannor...

Någon som har förslag,tips eller liknande?
    MYCKET tacksam för MÅNGA svar.

Mvh Bempe

2. P
    Medlem Nivå 6

Re: Nockband eller murbruk??!

Fogskum NEJ!

Nockband enkelt

Kalkbruk absolut snyggast men är lite bök då man måste ta upp bruk till nocken. Använd inget annat än kalkbruk, då detta släpper igenom fukt på rätt sätt.

mvh plexi

3. bempe
    Medlem Nivå 2

Räknas C-bruk som godkänt?
    Vill man verkligen ha ett bruk som släpper igenom fukt? :-/
    Tanken är väl att husets "mössa" ska vara tät?......eller är det för att det ska funka
    ihop med tegelpannorna?
    Om jag själv går med fuktig mössa på så får jag mjäll... ;D
    Kanske en korkad liknelse förresten...?!
    Tycker bara det låter konstigt att "ingjuta" nockbrädan med "öppet" bruk.
    :question
    Det måste/borde finnas någon här som har gjort själva arbetsmomentet och kan beskriva lite närmare hur man undviker att fylla hängrännan med bruk!?
    :question
    Kollade på grannens garage idag som har Vittingepannor och där ligger skumgummi
    under nockpannorna???Kan det vara riktigt?
    Inte sådan hård skumplast som till plasttak utan mer som mjuk tvättsvamp liksom...?
    Någon som vet?
    Mvh Bempe

4. P
    Medlem Nivå 6

Skulle inte använt C-bruk personligen. innehåller faktiskt ganska mycket cement, för hårt och tätt för min del. Kanske har någon annan erfarenhet av C-bruk till nockpannor.

mvh plexi

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: