Derbigum, någon som har erfarnenhet av det!?

14k läst  10 svar

1. SWE_Monstro
    Medlem Nivå 4
    Hejsan...

Blev nyss tipsad av en kollega av ett takmaterial kallat derbigum... skulle tydligen vara jäkligt långlivat...

någon som har någon erfarenhet av det!?

2. J
    Medlem Nivå 3

Re: Derbigum, någon som har erfarnenhet av det!?

Hallå. Jag kan bara säga en sak om Derbigum, och det är att det är ett riktigt skitmaterial. Jag har lagt om flera tusen kvadrat lagt med Derbigum som lagts på 80/90 talet. Dvs. kort livslängd. Du borde istället kolla upp Matakis eller Icopals produkter, de är mycket bättre.
    Mvh Johan

3. T
    Medlem Nivå 4

jag lade 4mm armerad derbigum på huset 1997
    ser ut som nytt fortfarande (förutom att det är lite gråare).

4. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Beroende på att det ser gammalt ut redan när man lägger det ja.

vi har lagt om en hel del sådana tak och det hänger mycket på utförandet, men visst materialet är inget jag rekommenderar heller.

är väl dessutom en APP, se till att få en SBS-papp.

Lite info om app och sbs här:http://www.teokonsult.se/Papp/index.htm

5. T
    Medlem Nivå 4

och vad är det för fel på APP modifierad ?
    jag skulle inte lägga något på mitt tak som inte tål UV ljus ex. sps modifierad papp
    jag vet att det har lagts om tusentals kvadrat med sps modifierad papp  ;)

6. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Visst finns det sbs-papp med brister oxå, dock så vidhåller jag att en sbs-papp är betydligt bättre främst pga. vårat klimat då den blir spröd när det är kallt.
    Mig veterligen är väl i stort sett derbigum dom enda som klamrar sig fast vid app-papp bortsett från några små andra importpapper möjligen, resten har gått över till SBS som är mjukare och inte spricker så lätt.

All SBS modifierad papp tål solljus då den är skyddsbelagd med skiffer som för övrigt även fungerar som halkskydd.

7. T
    Medlem Nivå 1

Svar på tak - Derbigum i kalla klimat

I min erfarenhet så måste jag hålla med tracker! Jag har länge rekommenderat Derbigum för kalla klimat. Detta är inte något problem då det ligger hundratusentals fina kvm i bland annat norra Sverige och norra Norge som har legat täta i mer än 20 år!

Vitsen med APP asfalten är just att den inte behöver granulat för att kunna skydda mot UV och brand. Sedan är det en bonus att man slipper städa upp granulat som släpper från en SBS papp (= inget skydd när den blir gammal) och som täpper till brunnar och rännor.

Det är sant att APPn är svårare att tillverka, vilket tyvärr har gjort att Icopal och Mataki inte säljer den den längre ;) men Derbigum säljer ju mer än någonsin!

8. pappskallen
    Medlem Nivå 10
    skiffersläpp är ju inget problem idag då kvalitetstaken (dom svensktillverkade) inte har något nämnvärt skiffersläpp, dessutom fungerar skiffret som halkskydd på vintern.

så du menar på allvar att Icopal+Mataki slutat tillverka APPn för att den är SVÅRARE att tillverka??? Skulle inte tro det, snarare för att sbs-pappen passar vårt klimat bättre och helt enkelt är en bättre produkt (sbs modifierad papp är dessutom dyrare att tillverka än app-papp.)

hur man sen monterar den med hetluft en kall vinterdag är för mig en gåta och jag har nog aldrig sett den läggas med annat än öppen låga.

Jag fortsätter att hävda att derbigum är ett material på den nedre delen av kvalitetsskalan som dessutom inte är särskilt snyggt.

9. T
    Medlem Nivå 1
    Du som har varit i branschen i över 15 år har helt säkert sett brunnar som är helt igentäppta med skiffer - det måste ju ha kommit någonstans ifrån? Enligt reglerna för P-märkning så kan en SBS-papp släppa ifrån sig 25% granulat och ändå klara märkningen (!). Så att skiffret släpper är det ingen diskussion om.

När Icopal och Trelleborg tillverkade APP så fick dom aldrig riktigt jämn och stabil kvalitet och sedan slutade dom. Kanske ett sammanträffande. Det finns Derbigum-tak som ligger täta och fina ändå uppe i Kiruna och på Svalbard också för den delen (=jävligt kallt!), så det har inget med klimat att göra.

Appropå priser så vet ju alla är APP dyrare att köpa in då den är svårare att tillverka, men den är det bästa valet för ett platt tak och är lättare för gubbarna att jobba med, speciellt i genomföringarna och i vertikala uppdrag där den inte hasar ner i sommarsolen (till skillnad från SBS - som du vet). Den har en livslängd i verkligheten på svenska tak på över 25 år, så årskostnaden blir låg. Rätt val för det långa loppet helt enkelt, och varför chansa? Snyggt är det inte, det håller jag med om, men en jävligt bra arbetshäst som funkar!

När det gäller öppen låga så är jag pappskalle som du, och då vet vi att det bara är duknissarna som lyckas få ekonomi i att lägga med varmluft. APP och SBS läggs med gasol i Sverige idag, detta är verkligheten, och då gäller det att anlita en bra entreprenör som vet vad han håller på med!

10. pappskallen
    Medlem Nivå 10
    Tja vi kan ju gaffla om det här i evigheter, vi har våra ståndpunkter och så lär det nog förbli, jag har lagt en hel del app i mina dar oxå men det är ingenting jag skulle rekommendera mina kunder.

Att det går att få ekonomi med regelrätt utrustning är inga problem om man tar rätt betalt och informerar kunden om det ansvar som följer en takomläggning och vilka regler som gäller.
    Och i det läget så har vi inga problem med konkurrensen (från dom få som lägger app idag) från App-täckare.

11. T
    Medlem Nivå 1
    Visst finns det många bra tak som ligger med SBS och PVC också, och det är alltid bra att ha fasta ståndpunkter, bara detta är baserat på fakta och inte några gamla skrönor ("APP funkar inte i nordiska klimat" etc), som lätt kan motbevisas med FAKTA. Statens Provningsanstallt har kollat gamla Derbigum-tak (det enda takföretaget som har vågat att göra detta) och skrivit en rapport där slutsatsen är att de funkar bekymmersfritt i minst 25 år. Därför har jag inga problem att varmt rekommendera denna produkt till de som inte vill ha takproblem! Du kan lätt läsa mer om detta på deras hemsida www.derbigum.nu.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: