4 233 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Kondens på kallvind
Har upptäckt kondens på kallvinden som har ställt till med ganska ordentliga mögelangrepp.
Har förstått att jag måste fixa en ångspärr samt förbättra ventilationen i bostaden så långt inga konstigheter.
Anticimex tror att det ska gå torka upp och bespruta med nått sorts antimögelmedel, medans en byggkonsult som jag har varit i kontakt med anser att mögelmedel inte är att lita på och tycker jag ska riva bort plåttaket och byta ut takrotet (vilket låter jävligt dyrt!)
Tacksam för alla råd och tips inför fortsatt kontak med desse två herrar.
Har förstått att jag måste fixa en ångspärr samt förbättra ventilationen i bostaden så långt inga konstigheter.
Anticimex tror att det ska gå torka upp och bespruta med nått sorts antimögelmedel, medans en byggkonsult som jag har varit i kontakt med anser att mögelmedel inte är att lita på och tycker jag ska riva bort plåttaket och byta ut takrotet (vilket låter jävligt dyrt!)
Tacksam för alla råd och tips inför fortsatt kontak med desse två herrar.
hej jag fick likadant,fast inte lika mkt,det var nån vit fläck här och där,men det var kondens på hela råsponten,så jag tog en luftavfuktare som fick stå i 3-4 dagar tills den inte sög nåt mer vatten,sen åkte jag o till gamol(färghandlare) o köpte boracol o pensla på hela råsponten,sen fick det stå o dra 1-2 dagar,sen gick jag upp o borsta av allt,sen klart,och det har inte blivit något mera på ett år,jag hade isolerat vinden med 300 mm isolering så jag tog bort den,bättre att elda lite mer än att få massa mögel o skit resornerar jag iallafall,lycka till.
Medlem
· Västra Götalands län
· 152 inlägg
Tvärtemot magkänsan så kan en väl ventilerad vind faktiskt ha större problem med fukt än en som är förhållandevis tät med dagens välisolerade bjälklag. Se blänkare på http://www.byggutbildarna.com/ka_blad/ka_bladet_tekn.htm#Ska%20det%20vara%20vind%20p%E5%20vinden
Klicka här för att svara