Hej,
Har varit på flera visningar, och äntligen har vi hittat ett hus som passar :-). Taket på det huset måste läggas om (betong från 1979). Har ingen aning alls om hur mycket det brukar kosta för tak omläggning (huset är 7x10 m med 30 grader takvinkel, dvs taket är runt 80-90 kvm).
Vad tror ni att jag ska räkna med för tak omläggning? 10tkr, 50tkr, 100tkr.... eller?
företag ska anlitas för jobbet (å jag kan inget sånt)! huset är från 1950

Beror på väldigt många lokala omständigheter såsom:
Taklutning, höjd till takfot, antal genomföringar, antal vinklar på taket, antal ränndalar, skick på befintligt tak, möjlighet att komma intill huset för transporter, årstid det skall utföras, plats i Sverige, typ av pannor, typ av underlagspapp, vem skall riva det gamla, vem skall fixa med plåtarbeten o.s.v. o.s.v.

Men någonstans runt 500kr/kvm inkl. material plus moms får du nog räkna med om en firma skall fixa alltihop

som sagt så är jag ingen händig person, så allt ska göras av en firma. Misstänkte att det är rätt många faktorer som påverkar priset, men för övrigt är det ett hus i Göteborg, höjd till takfot runt 1,5m, ett enkelt två sidig tak (om det är det du menar med antal vinklar på taket), tänkte göra det till sommaren om vi köper huset, och jag tror att man kommer att använda samma pannor (då bisiktnings manen tyckte att de är hel och av god kvalitet). Besiktningens mannen uppskattade tak omläggning kostnaden till 60-70 tkr tror ni att det är ett realistiskt värde om allt görs av en firma?

Ja, det tror jag..
Om det bara är papp och pannor som skall bytas..
Men det blir nog dyrare att behålla det gamla teglet än att lägga på nytt om du skall låta en firma göra det. Är det dessutom betongpannor från -79 är det dags att byta dem i vilket fall...

B
Styx skrev:
Ja, det tror jag..
Om det bara är papp och pannor som skall bytas..
Men det blir nog dyrare att behålla det gamla teglet än att lägga på nytt om du skall låta en firma göra det. Är det dessutom betongpannor från -79 är det dags att byta dem i vilket fall...
Hoppar in i er diskussion :)
Om det är tegelpannor från 1964 då? Våra ser bra ut och vi har hoppats att kunna återanvända dem.

olha00 skrev:
Hoppar in i er diskussion :)
Om det är tegelpannor från 1964 då? Våra ser bra ut och vi har hoppats att kunna återanvända dem.
Ser dom bra ut inte spruckna och otroligt sköra så är det inget problem att använda dom 50år till.

B
ppalm skrev:
Ser dom bra ut inte spruckna och otroligt sköra så är det inget problem att använda dom 50år till.
Tegel håller bättre än betong med andra ord? Jag har förhoppningar att kunna använda våra gamla pannor då det dels blir billigare :p dels så ser huset ut som det alltid gjort (fast med rena raka linjer med pannor)

Ja, det håller bättre, är snyggare - och tyvärr även dyrare :(

Ett tips. Skall ni fråga på pris på ett sådant här jobb så gör det helst innan våren. På senvintern så sitter dessa killar och har inget att göra och då kan du få ett bra pris. När det sedan börjar bli varmt i Maj har dom häcken full och hinner inte med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.