Hej,
Jag håller på att tilläggsisolera kallvinden, på mitt fritidshus byggt 1976, med lösull ISOVER FyllUpp 45. Murstocken, som bara har en pipa passerar genom vinden i ett hörn och används till en brasspisinsats. Luftspalten på 25 mm mellan yttertakets råspont och lösullen gör jag av härdade masonitskivor.
Jag blev osäker på hur nära murstocken jag fick gå med masoniten och kontaktade sotaren. Han svarade att det är inga problem att låta masonitens kant gå fram till murstocken men lösullen som jag använder får inte ligga mot murstocken och inte heller den gamla befintliga Gullfibern (gul mineralull) från 1976.
Isoleringsmaterial som läggs i kontakt mot murstocken måste enligt sotaren ha en termostabilitet på 1000 grader C och ha en densitet på 100 kg/m3 dvs RockWool-skivor. Detta är väl inga problem att anpassa sig till det när det gäller vindsutrymmet men murstocken står i ett hörn av huset med ytterväggar på två sidor och isoleringen mot ytterväggarna är ca 10 - 15 cm Gullfiber som jag tror är omöjlig att byta ut med rimlig insats.
Jag har försökt hitta information på nätet som stöder sotarens krav på isoleringen men utan framgång. Kan någon tipsa var man kan finna sådan information och ge tips hur jag skall göra?
Tacksam för svar
Jan-Erik