När jag lägger om andras tak så tar jag ALLTID bort den gamla pappen och sopar minutiöst av trätaket. De gamla spiken + allt annat skräp som samlats där genom åren skadar den nya pappen när du sätter ströläkt, du kan annars få hål in till trätaket.

Tar man inte bort den gamla pappen så ser du ju dessutom inte hur taket ser ut vilket gör att du inte vet hur skicket på det är.

Att sedan betala svart och dessutom pruta på fastpris är ju bara snålt i alla avseenden.

Jag tror det är ganska normalt att man låter den gamla pappen sitta kvar, men det måste givetvis sopas av ordentligt.

Jo. Fast normalt och bra behöver ju inte vara samma sak... : )

det är inte juste att pruta på ett överenskommet pris.
om det varit åt andra hållet då, om matrlet kostat mer än man räknat på skulle du då betalat mellanskillnaden? tror inte d va? då hade hantverkaren fått stå för det eftersom han sagt ett fast pris.
precis som du skulle ha stått för det du lovade...
FAST ÖVERENSKOMMET PRIS är vad det låter som. FAST och ska hållas från båda parter oavsett vem som tjänar på det.

du är lite dumsnål i mina ögon, har du tänkt på att du kanske vill ha ngt mer gjort hemma i ditt hus lite längre fram. Då kanske hantverkaren inte vill göra ngt jobb hos dig eftersom att han vet att du ska pruta på priset efteråt, han kanske pratar med sina Hantverkarkolleger oxå, så ingen vill göra jobbet, ...eller som ngn annan skrev förskottsbetalning.

linkentuss_ skrev:
det är inte juste att pruta på ett överenskommet pris.
om det varit åt andra hållet då, om matrlet kostat mer än man räknat på skulle du då betalat mellanskillnaden?
Du har inte köpt svartjobb från många mindre oseriösa skuttar eller? Att säga när allt är *nästan* klart, men ändå är en del kvar att; "Oj, det blev dyrare än vi tänkt oss, betala mer annars måste vi dra nu" är ju ett av de äldsta tricken i boken. "Irländarna" som lägger asfalt (och då är jag snäll när jag kallar de det gör för att lägga asfalt) här i Göteborg kör ofta det och andra likande trick. (Köp fö inget från dem, utan jaga iväg dem från grannskapet. Och notera citattecknen; vi har inget emot seriösa Irländska hantverkare, eller andra Iriska medborgare för den delen.)

Om det är för billigt för att vara sant, så är det antagligen inte det. Och det var så jag tolkade frågeställarens fråga; var priset för billigt för att vara sant? För att kunna göra den bedömningen så måste man ha en uppfattning om det.

Att seriösa hantverkare både kräver mer betalt och inte beter sig på det viset är en annan fråga.

2HOT4U skrev:
betala du det dom vill ha o jag kommer att fortsätta att pruta
speciellt när det är svart

lycka till
Ok. Det säger väl det mesta.
Som svar på din fråga då. JA dom kan fuska....
... uppenbart med skatten i alla fall. Och är man inte seriös med det ena, så är det lätt att vara icke seriös med det andra också.

Din syn på att anlita hantverkare känns, ja vad säger man, mindre trevlig...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.