10 360 läst ·
10 svar
10k läst
10 svar
Fusk listtäckning?
Någon som vet något om att fuskläggalisttäckning av papptak, dvs först slättäcka sedan lägga listerna bara som dekoration?
Pratade med en takläggare för länge sedan som sa att när de la listtäckta tak så gjorde de som ovan. Har ett uthus som är tämligen nylagt papptak på, men som jag gärna skulle ha listtäckt så det matchar boninghuset...
Pratade med en takläggare för länge sedan som sa att när de la listtäckta tak så gjorde de som ovan. Har ett uthus som är tämligen nylagt papptak på, men som jag gärna skulle ha listtäckt så det matchar boninghuset...
Jag förstår inte riktigt hur det går till, då måste man ju ändå lägga ett helt nytt lager papp ovanpå det första, för att inte få skarvar på märkliga ställen? Det ska ju bara finnas en skarv per list. Menade han att man bara täcker listen med en smal remsa papp?
nä, det blir fel ordning, man lägger listerna först, därefter kappan som går utmed hela taket vid rännan på fotplåten och som går upp på nederkanten på trekantslisten.
Därefter lägger man remsor över listerna och sedan våder emellan.
När man gör en listtäckning så är det nogrannt hur man går tillväga, man ska mäta in det hela snyggt och ha god vana för både det estetiska och det rent praktiska arbetet.
Har sett riktiga skräckexempel på listtäckningar och då är det bättre med ett vanligt papptak.
Därefter lägger man remsor över listerna och sedan våder emellan.
När man gör en listtäckning så är det nogrannt hur man går tillväga, man ska mäta in det hela snyggt och ha god vana för både det estetiska och det rent praktiska arbetet.
Har sett riktiga skräckexempel på listtäckningar och då är det bättre med ett vanligt papptak.
Visst går det, frågan är bara om det blir snyggt. Listerna måste ju fästas på något vis antingen skruv eller spik och då går det inte att bara täcka listerna, för då kommer det att läcka. Man måste gå ut med pappen 12-15 cm utanför listen för att få det tätt. Sedan är det upp till var och att avgöra om det blir snyggt eller inte, själv tror jag att det kommer se ganska sunkit ut.
MVH/ Johan
MVH/ Johan
Du var snabbast Pappskallen.
Därefter lägger man remsor över listerna och sedan våder emellan. .[/QUOTE skrev:
Drar du upp våderna på listerna först då eller och sen bara täcker in själva listen? Iså fall, känns det inte lite vingligt med så lite pålägg? Det blir ju bara några cm.
50 mm går man upp på listerna.Använder mig alltid av 3 tum 3 reglar vilket innebär att dom blir 100 mm i botten .(75 mm på sidorna)Bränner fast pappen på träet och sen brukar jag spika det med pappspik.Sen är det bara att bänna på en 150 mm kappa på det med känsla så det inte blir "blödningar"i pappen.
Om nu taket redan är lagt och med stående våder, så har jag en liten idé som jag dock aldrig testat. Redan på backen viks en smal våd över listen så att skarven möts mitt över listens undersida . Våden spikas där. Uppe på taket spikas sedan listen rakt ner genom listens krön, alltså igenom våden och listen ner igenom vådskarven och i råsponten. Visserligen är det lite fy-fy med synliga spik eftersom varje spikgenomföring innebär en läckagerisk, men på listens krön är ju mängden regnvatten ändå minimal. Spikavstånd typ 150 cc. Möjligvis finns det lackerad spik om man vill dölja, eller spik med extrastor skalle om man istället vill framhäva dem som en dekoration. Nykter reaktion, någon?
Om jag förstått det rätt så ska du spika listerna i det redan lagda papptaket?! Då får du ju hål i taket, och då är det inte en läckagerisk utan ett läckage.
Klicka här för att svara