Var upp på vinden idag och såg att den smälta snön hade tagit sig in via spikarna i läkten. Min teori är att vattnet tagit sig först genom spikhålen på nockpannorna för att sen gå bakom pappen ner i läktspikhålen.

Ska det vara papp över nocken under nockpannorna? Vad kan man täta spikhålen i nockpannorna med ?

Mvh Tompa

Ska vara en sträng med "nockmassa" i pann överlappet så vattnet inte rinner ner till spikhålen...

R.

Tackar!

Åkte och köpte ett gäng med nockmassetubar och har nu dragit en sträng på varje nockpanna. Nu väntar jag bara på nästa regnskur/snöfall så jag kan se om det funkar!

Tompaa skrev:
Var upp på vinden idag och såg att den smälta snön hade tagit sig in via spikarna i läkten. Min teori är att vattnet tagit sig först genom spikhålen på nockpannorna för att sen gå bakom pappen ner i läktspikhålen.

Ska det vara papp över nocken under nockpannorna? Vad kan man täta spikhålen i nockpannorna med ?

Mvh Tompa
Nu vet ju inte jag hur stora hål du har i nockpannorna efter att de är spikade/skruvade, men det låter inte helt sannolikt att det skulle ta sig in vatten mellan spik/skruv och hålet, för att sedan rinna ner längs pappen tills det hittar ett mellanrum mellan läkt och spik där du spikat läkten. Träet i läkten brukar dessutom svälla såpass att det tätar av sig själv om det kommer lite fukt där...

Du är säker på att det runnit in via hålen i nockpannan - inga andra skador, glapp mellan tegelpannor, trasiga pannor, dålig täckning ute vid vindskivebeslag, genomföringar etc. Skulle även kunna vara så att det kondenserat på det kalla stålet i läktspiken och att det därför droppar från spiken - och att du då drar slutsatsen att det läcker via spiken.

Nä säker är jag inte, men troligtvis är det så. Efter att ha flyttat ihop nockpannorna så fick jag plats med 2 pannor till. Spikhålet var t om blottat på vissa pannor innan.

Det är fortfarande blött vid spikhålen det måste ha kommit in rätt rejält när snön smälte däruppe.

Kondens borde det inte vara då dettta inte var något problem innan takbytet.

Tompaa skrev:
Kondens borde det inte vara då dettta inte var något problem innan takbytet.
Tänkte mer - varmare fuktigare luft inne på vinden - iskall spik = lite kondensdroppar..

Inte bara spiken det droppar om utan råsponten är blöt en decimeter runt om spiken också. Börjar bli lite svart runtom ett gäng spikar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.