10 694 läst ·
6 svar
11k läst
6 svar
Suga ut spån från vinden?
Hej,
Jag har ett hus från slutet av 30-talet. Nu är det andra vintern som vi bor här och nu är det andra vintern som det är en isbeläggning på insidan av råsponten på kallvinden. Huset har tidigare haft olja men går nu på fjärrvärme sedan 10 år tillbaka. Naturligtvis är det tilläggsisolerat också
, så nu förstår ni säkert problemet.
Min teori är att det kommer upp alldeles för mycket fukt från inomhus luften då jag har en gammal tjärpapps fuktspärr o spån på det...Det måste nu bort och in med ny plast o gullfiber - eller är det någon som har en bättre idé?
Är det någon som har "sugit" ut spån från vinden tidigare eller vet någon som har gjort det? Jag ser inte fram emot att gräva ut ca 15 kubik för hand
Det som irriterar mig är att jag böt hela taket (ej råspont) ny papp o pannor för ett och ett haft år sedan och jag hoppas inte att den här fukten inifrån tvingar mig att byta det en gång till. Då såg råsponten bra ut utifrån och var OK inifrån. Om man torkar ur den i sommar så borde väll allt bli bra igen...eller???
/J
Jag har ett hus från slutet av 30-talet. Nu är det andra vintern som vi bor här och nu är det andra vintern som det är en isbeläggning på insidan av råsponten på kallvinden. Huset har tidigare haft olja men går nu på fjärrvärme sedan 10 år tillbaka. Naturligtvis är det tilläggsisolerat också
Min teori är att det kommer upp alldeles för mycket fukt från inomhus luften då jag har en gammal tjärpapps fuktspärr o spån på det...Det måste nu bort och in med ny plast o gullfiber - eller är det någon som har en bättre idé?
Är det någon som har "sugit" ut spån från vinden tidigare eller vet någon som har gjort det? Jag ser inte fram emot att gräva ut ca 15 kubik för hand
Det som irriterar mig är att jag böt hela taket (ej råspont) ny papp o pannor för ett och ett haft år sedan och jag hoppas inte att den här fukten inifrån tvingar mig att byta det en gång till. Då såg råsponten bra ut utifrån och var OK inifrån. Om man torkar ur den i sommar så borde väll allt bli bra igen...eller???
/J
Det finns flera som har erfarenheter av detta:JonN skrev:
http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/91066-firma-som-tar-bort-span-fran-vind.html
Jag tycker att du ska lägga ner pengarna på att fylla på med ekofiber på spånet. Rör inte spånet. Du behöver inte suga ut spånet. Lägg pengarna på att lägga på ett lager med ekofiber.
Ekofiber...det ska jag kolla.
Men mitt problem är att jag måste lägga ny fuktspärr under spånet, då jag inte kan lägga det ovanpå
Därför vill jag ta bort det - men man kanske kan gräva lite fram och tillbaka fast det är nog ännu jobbigare. Då måste man ju flytta det två gånger
J
Men mitt problem är att jag måste lägga ny fuktspärr under spånet, då jag inte kan lägga det ovanpå
Därför vill jag ta bort det - men man kanske kan gräva lite fram och tillbaka fast det är nog ännu jobbigare. Då måste man ju flytta det två gånger
J
Klicka här för att svara