10 025 läst ·
25 svar
10k läst
25 svar
Fukt på vinden
Sida 1 av 2
Hallå hallå
Vi har börjat få lite mörka fläckar i taket på vinden...anticimex sa att vi behövde tillluftsventiler och sådana har vi satt upp - men jag vill veta om problemet är löst eller inte. Läste någonstans att man kunde spika upp en "ren" träbit där fukten finns och se ifall den blir "smittad".
Men min fråga är...kan inte den fukt/mögel som finns krypa över även i den plankan? Då vet man ju inte.
Vi har börjat få lite mörka fläckar i taket på vinden...anticimex sa att vi behövde tillluftsventiler och sådana har vi satt upp - men jag vill veta om problemet är löst eller inte. Läste någonstans att man kunde spika upp en "ren" träbit där fukten finns och se ifall den blir "smittad".
Men min fråga är...kan inte den fukt/mögel som finns krypa över även i den plankan? Då vet man ju inte.
Du bör bestryka taket på vinden med antingen Mögel-Fri, Boracol eller Borex. Jag hade samma problem och använde mig av Mögel-Fri efter att jag satt upp tilluftsventiler.
Här är länken till produkten http://www.jape.se/index.asp?dest=2&typ=1&katid=18&tekstid=22
Här är länken till produkten http://www.jape.se/index.asp?dest=2&typ=1&katid=18&tekstid=22
Produkter som diskuteras: "Mögel-Fri"
Mögel-Fri Inne Jape
Tvätta bort mögel inomhus
86 kr inkl moms
Läs mer
Okey...och det funkar? Då behöver man alltså inte betala anticimex flera tusenlappar för att dom ska komma och spruta bort detta?
Sen har jag läst och många har sagt till mig att tilluftsventiler snarare gör det hela värre?
Sen har jag läst och många har sagt till mig att tilluftsventiler snarare gör det hela värre?
Njaa, om det redan möglat på vinden så kan det inte bli värre med gavelventilerna. Att ha en vind utan ventilation funkar bara ifall det är diffusionstätt mellan bostaden och vinden, dvs. ingen fuktig luft kan läcka upp till vinden. Det är det sällan i gamla bostäder.
Visst kan det bli värre med gavelventiler, konstigt att säga så. Det som är avgörande är om det är fuktigare ute än vad det är på vinden. Vissa perioder är det fuktigare utomhus än vad man normalt skulle ha på kallvinden och därför är det inte alltid bra att ventilera in uteluft - det blir bara värre...... Inte självklart hur man ska göra alltså....GzO skrev:
Vad gäller mögelfri vs boracol så är det faktiskt två helt olika produkter, dock på ungefär samma tema. Mögelfri stannar kvar på ytan och är därför rätt produkt om man har mögel på ytan av träet. Boracol sugs in i träet och ger istället en skyddande effekt på djupet. Jag pratade med en tekniker på jape om detta och han menade på att man sett extremfall där boracol gjort saken värre när man försökt behandla ytliga angrepp. Detta berodde då på att när boracol sugs in i trä blir något ämne kvar på ytan och detta råkar vara ett gödningsmedel....
Mögelfri är alltså rätt produkt för svarta prickar eller ytligt mögel. har man en djupare röta är andra produkter bättre. Det går utmärkt att själv behandla med mögelfri. Man ska förstås se till att använda en halvmask med rätt filter + några tätare glasögon, tex skidglasögon.
Jag måste då säga att jag aldrig sett eller hört om ett hus med ventilerad vind som skulle ha mögelproblem på vinden. Däremot har jag sett ett antal täta vindar med ordentliga mögel problem. Jag låter bara statistiken prata.
I ett nybyggt hus kan jag köpa att man kan möjligtvis låta vinden vara oventilerad, men i ett äldre hus är jag ytterst tveksam, särskilt om huset redan uppvisar tecken på mögel.
I ett nybyggt hus kan jag köpa att man kan möjligtvis låta vinden vara oventilerad, men i ett äldre hus är jag ytterst tveksam, särskilt om huset redan uppvisar tecken på mögel.
Jag tycker att denna "insikt" varit rätt tydlig i media det senaste året - att ventilera är inte alltid rätt. Mitt eget hus är ett bra exempel på detta. Jag ventilerade både i takfot och med mögelstoppers. Härom året möglade det som satan. Nu har jag stängt för alla hål jag kommer åt och installerat en fuktstyrd ventilation av vindsutrymmet.GzO skrev:Jag måste då säga att jag aldrig sett eller hört om ett hus med ventilerad vind som skulle ha mögelproblem på vinden. Däremot har jag sett ett antal täta vindar med ordentliga mögel problem. Jag låter bara statistiken prata.
Det är säkert många som blir förvånade över vår slutsats att den traditionella luftspalten som finns vid takfoten inte bör utföras. I stället bör man sätta in gavelventilation som går att stänga och öppna beroende på temperatur och luftfuktighet, säger Johnny Kellner.anaitis skrev:
Hur länge har byggbranschen känt till riskerna?
Forskare har i flera år vetat att det är bättre med minskad ventilation vintertid, men jag vet inte hur många inom byggbranschen som vetat om det här, säger Johnny Kellner.
Varför har byggbranschen fortsatt bygga med takfotsventilation trots kunskap om riskerna?
De senaste årens milda vintrar har gjort att vi inte haft några indikationer på skador och då har det varit svårt att argumentera. Med den här rapporten har vi mer på fötterna, säger Johnny Kellner.
Hur kommer du att gå vidare?
Jag ska föreslå att Veidekke ändrar takkonstruktionen och slopar ventilationen vid takfoten och bara har gavelventiler som går att öppna och stänga. Jag kommer också att informera om detta vid nästa möte i Byggmästareföreningen i Stockholms teknik- och miljöutskott där jag är ordförande, säger han.
Ok, varför blir det mögligt på vinden?MathiasS skrev: Det är säkert många som blir förvånade över vår slutsats att den traditionella luftspalten som finns vid takfoten inte bör utföras. I stället bör man sätta in gavelventilation som går att stänga och öppna beroende på temperatur och luftfuktighet, säger Johnny Kellner.
Hur länge har byggbranschen känt till riskerna?
Forskare har i flera år vetat att det är bättre med minskad ventilation vintertid, men jag vet inte hur många inom byggbranschen som vetat om det här, säger Johnny Kellner.
Varför har byggbranschen fortsatt bygga med takfotsventilation trots kunskap om riskerna?
De senaste årens milda vintrar har gjort att vi inte haft några indikationer på skador och då har det varit svårt att argumentera. Med den här rapporten har vi mer på fötterna, säger Johnny Kellner.
Hur kommer du att gå vidare?
Jag ska föreslå att Veidekke ändrar takkonstruktionen och slopar ventilationen vid takfoten och bara har gavelventiler som går att öppna och stänga. Jag kommer också att informera om detta vid nästa möte i Byggmästareföreningen i Stockholms teknik- och miljöutskott där jag är ordförande, säger han.