Hej!

"Sommarens" takbyte har gått allt annat än smidigt och nu har det ena takfallet haft underlagsduk på i över två månader utan att ha varit täckt av presenningar mer än korta perioder. Det är lite kinkigt att få dit presenningar nu också, så det ligger fortfarande utan täckning. Jag hoppas att jag får täckt taket inom ett par veckor, bärläkten återstår (har en tråd om mina blöta läkt också).

Min fråga är:
Det står "max 2 månader" på monteringsanvisningen för underlagsduken, men jag har resonaerat så här: det borde väl vara UV-ljus som kan skada duken, och med tanke på att det varit regn ungefär 9 dagar av 10 sedan april eller så (jag bor strax söder om Göteborg) så borde det inte vara någon fara?

Har jag fel? Borde jag täcka ögonabums?

Som jag fattat det är det UV ljuset som inte är bra. Sen tror jag inte att det är någon fara. Det handlar nog om att livslängden kortas ner väsentligt men det är nog ingen fara. Bara att tillverkaren vill säkra upp från sin sida. Lägg tiden på att få på taket istället för att springa och trampa på taket för att täcka.

Jag skulle läkta så fort som möjligt (med torr läkt) Den är ju inte direkt dyr så har du en massa blöt och krokig läkt köp ny och sätt fart.

Jag fick det här bekräftat av T-Emballage, så nu är jag lite lugnare. Eloge till T-Emballage för snabbt svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.