Upptäckte idag (det ösregnar som vanligt) att det rinner vatten på utsidan kaminen.
Vi använder aldrig denna då den står på övervåningen, där det alltid är tillräckligt varmt ändå.
De tidigare ägarna som bodde här i över 10 år använde den heller aldrig, så antagligen är den rätt gammal och obrukad sen länge.
Vet inte varför någon tidigare ägare valt att sätta den där, de har heller inte brytt sig om att montera någon stege så man kan gå upp och titta vid skorstenen.

Hur allvarligt är detta, kan det ha runnit ut vatten i taket eller tror ni det har hållt sig till att rinna mellan det yttre och inre skorstensröret?
Vad skulle det kunna kosta att ta bort kaminen och skorstensröret och sätta igen hålen och allt som hör därtill?

Gaaah! :mad:

• kamin1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kamin2.jpg
    Skapa konto
Det ser ut som att vattnet rinner innanför skorstenens mantel, där isoleringen sitter? Borde ju vara en lätt fix uppe på taket tycker man. Vad det kostar att få hjälp att ta bort den törs jag inte säga. Gör du det själv handlar det ju om några hundringar i material och en dags arbete.

Ja, det rinner innanför, tror jag iaf. Synd att man inte tar sig upp till skorstenen då, då måste jag ju skaffa steg att lägga på taket innan jag kan göra nåt alls.

Men om det läcker in mellan rören uppe på taket, då kan det väl lika gärna läcka in utanför röret också, dvs in i själva taket?

Stege borde du redan ha om sotaren ska kunna sota.

Den har nog aldrig blivit godkänd eftersom rören skall gå ihop och plåtsvepet är endast för att sammanfoga inte som på bilden en bit av själva yttermanteln. Den ser dessutom ut som det är kraftigt med rostangrepp på spis delen så det har nog läckt länge. Ta bort skiten och laga taket, för den får du aldrig godkänd av sotaren och avsaknaden av takstege talar för att den aldrig har varit godkänd.

vaargen77 skrev:
Ja, det rinner innanför, tror jag iaf. Synd att man inte tar sig upp till skorstenen då, då måste jag ju skaffa steg att lägga på taket innan jag kan göra nåt alls.

Men om det läcker in mellan rören uppe på taket, då kan det väl lika gärna läcka in utanför röret också, dvs in i själva taket?
Kan och kan. Det kan det ju men det enda sätttet att veta är ju att titta efter. Avslutningen på skorstenen verkar ju inte vara korrekt gjord. Hur ser det ut utvändigt? En plåthuv med mössa över själva pipan är ju det normala. På en modern skorsten sitter det en gummimanchett som tätar mellan mantel på skorsten och plåthuv.

cecar33 skrev:
Den har nog aldrig blivit godkänd eftersom rören skall gå ihop och plåtsvepet är endast för att sammanfoga inte som på bilden en bit av själva yttermanteln..
Nja, det är nog inte säkert. Beror på vad det är för skorsten. På både premodul och nvi's rör så har yttermanteln ingen brandskyddande funktion, den har en rent estetisk/praktisk funktion.

D09
Som tillfällig lösning som stege gör du med lätthet genom att slå ihop långa reglar. Dvs ta längden på taket och slå ihop 45x95 med trappsteg på. I slutet gör du en vinkel som motsvarar nockvinkeln. Typ som en vinkelhake.
bara o tänka på att anpassa bredden efter pannornas storlek.

Jag hade 2 st såna när jag monterade mitt plåttak, guld värda.

Sen kan du bygga en plattform på denna om du behöver stå upp.

Se till o ha fallskydd iform av sele o byggställning ifall oturen är framme ( olycksfallförsäkring ).

Men sen behöver du ändå en stege monterad om sotaren ska upp

Tack för svaren :)
Kan lägga upp en bild på hur skorstenen ser ut imorgon.

Den är godkänd, men pga inaktivitet så har den sotats vart 4:e år bara, och då inifrån, tydligen har sotarna gått med på detta vilket för mig är ett mysterium.
Senast sotades den år 2010 och i mars i år gjordes en kontroll där jag fick ett brandskyddsprotokoll utfärdat där det står "besiktningen har utförts utan erinran".
Ska kolla upp nån dag var jag kan få tag på steg att montera, dock känns det som lite fel väder att plocka bort takpannor nu och greja.

dkp09: Hur långt ner på andra sidan nocken ska haken gå?

Redigerat:
D09
Låt den gå ner iaf en meter, bara så den inte kan hoppa av och att den får lite att hålla tillbaka med.

Vilken lutning har du på taket?

Jag hade 55grader som mest. Plåttaket är ju svårt att gå på utan att lämna spår, därav två st som jag flyttade med mig.
en kort och en lång. Jag lade en duk under för och skydda underlaget. Sen e d lite tungt o lyfta ( skjuta upp ) den på plats men sen funkar det fint.

Se till och skruva den rejält så den inte går sönder, kan ju bli dumt ;)

D09
Man kan ana stegarna, 2 st

• ImageUploadedByByggahus.se1350771889.846172.jpg
    Skapa konto
Vet inte vilken lutning det är, men ser ut att va ungefär samma som på din bild.
Här är en bild på min skorsten:
skorsten.jpg
Skapa konto

Ojdå...! Inte direkt en standardlösning....:)

Det går ju inte riktigt att se hur det är gjort men takgenomföringen ser ju inte så rolig ut och utan att veta hur det ser ut ovanifrån går det nog inte att lista ut var vattnet kommer in.

Det skulle ju se lite trevligare ut med en standardhuv och då slipper du ju problem med att det rinner in vatten också.

D09
Tycker att röret är mycket nära utbyggnaden?

Du borde kunna stå på den?

Kolla svetsskarvarna, lyft på plattorna o kolla så det fortfarande är tätt kring genomföringen, samt avslutet på röret, så det inte rinner rakt ner.

Ta 2 korta brädor, lägg dom kloss an och sätt 1 skruv i ena änden genom båda så har du en smygvinkel som du kan kopiera vinkeln med. Eller så ta en tumstock, funkar det med.

Röret är så högt så inte ens när man sitter på nocken ser man hur det ser ut på toppen :(

Var till Beijer igår och tänkte köpa bärläktssteg, men de hade bara 25 och 45mm och killen som hjälpte mig sa att det troligtvis var 45 jag skulle ha eftersom jag har masonit.
Jag blev tveksam och åkte hem och mätte, och mina bärläkt är drygt 50mm, sen tillkommer ju tjockleken på pannan.

Är det ovanligt och var får jag tag på steg som passar till det?
Känns inte som jag vågar bygga en egen stege, taket är rätt brant och högt så känns säkrare med sådana steg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.