Inget knas alls - OSB finns både i 1200 och 900. Jag kör alltid 900 enligt tidigare nämnt - Bara för att det är enklare att jobba med!

ROT gips, 6mm, finns mig veterligen inte i 1200 bara så att du vet, dom är alltid 900. Lite känsliga att handskas med och kan ge ett lite mer buckligt resultat beroende på underlag.
Nu har du ju nya väggar så det torde inte vara ett problem. Innerväggar räcker det om man kör 70 regel + osb + 12mm gips. Men det är väl en smaksak! Man måste inte göra som alla andra!