Hej.
Tänkte lägga en remsa med kopparplåt på norrsidan nocken för att motverka alger på plåttaket. Att det fungerar det tvivlar jag inte på, men många skriver att hängrännor av plåt blir förstörda av detta.
Om man räknar bort att det ligger kvar vatten i hängrännan, borde inte då själva plåttaket ta lika mycke stryk?

Jo. Om du lägger en kopparplåt på stålplåt så kommer kopparn att "äta upp" stålplåten där. Googla galvaniserad korrosion.

jajje skrev:
Hej.
Tänkte lägga en remsa med kopparplåt på norrsidan nocken för att motverka alger på plåttaket. Att det fungerar det tvivlar jag inte på, men många skriver att hängrännor av plåt blir förstörda av detta.
Om man räknar bort att det ligger kvar vatten i hängrännan, borde inte då själva plåttaket ta lika mycke stryk?

Det bör väl funka att spänna blanktråd över?
Gjorde så hos farsan, tar död på allt; fast han har tegeltak. Har inte heller sett några rostangrepp på hängrännorna

Krävs ju en del koppar på taket för att det ska ta död på mossan och koppar och plåt går inte ihop!!

Spruta på något moss dödande medel på taket istället.

Grejjen är att kopparn inte får vara i galvanisk kontakt med plåttdetaljer. Trådar uppspända på någon form av isolatorer borde lösa det problemet.
Och ja, det fungerar säkert i viss mån. Oxider och salter som lakas ut från tråden har en motverkande effekt på mikroorganismer och påväxt.

Frebbe skrev:
Jo. Om du lägger en kopparplåt på stålplåt så kommer kopparn att "äta upp" stålplåten där. Googla galvaniserad korrosion.
"Galvanisk korrosion" är det & inget annat :) Galvanisera är något annat. :)

• Gilla
Frebbe
  • Laddar…
Vore intressant att höra hur det kommer sig att det blir problem med alger på ett nytt tak? Har ni stora träd ovanför taket eller ingen bra metod för att hålla det rent?

Jo jag vet. Jag fabriksåterställde telefonen här om dagen och då kom den där j#vla autocorrect på igen. Såg misstaget med orkade inte redigera inlägget. Tänkte man förstod i alla fall...
frav skrev:
"Galvanisk korrosion" är det & inget annat :) Galvanisera är något annat. :)

MagHam skrev:
Grejjen är att kopparn inte får vara i galvanisk kontakt med plåttdetaljer. Trådar uppspända på någon form av isolatorer borde lösa det problemet.
Och ja, det fungerar säkert i viss mån. Oxider och salter som lakas ut från tråden har en motverkande effekt på mikroorganismer och påväxt.
Är det verkligen så, är det inte koppar joner som frigörs och angriper plåten. Om det är kontakt eller inte spelar nog ingen roll.
Men hur som helst så kan man nog konstatera att koppar på plåttak förhindrar tillväxt av alger men skapat oönskad korrosion på plåt. Eftersom det oftast ligger kvar lite vatten i hängrännan så är den utsatt under längre tid än plåttaket.

Men själva grejen tilltalar mej då man kontinuerligt har ett motmedel som försvårar tillväxt under lång tid utan arbetsinsats. Men det är i min värd inte värt det då hängrännorna kan ta mycke stryk.

jag är nog av tron att detta bara är hittepå.

koppartråden oxiderar litegrann och sedan händer ingenting...

vilka salter/oxider menar ni skulle lossna, lakas? från tråden?

/ATW

ArneTW skrev:
jag är nog av tron att detta bara är hittepå.

koppartråden oxiderar litegrann och sedan händer ingenting...

vilka salter/oxider menar ni skulle lossna, lakas? från tråden?

/ATW
Klart att det funkar. Vad tror du att det är i alla effektiva numera förbjudna båtbottenfärger? Fråga Åsa Romson. Jag tror hon fått lära sig det den svåra vägen.

jajje skrev:
Klart att det funkar. Vad tror du att det är i alla effektiva numera förbjudna båtbottenfärger? Fråga Åsa Romson. Jag tror hon fått lära sig det den svåra vägen.
Bottenfärgerna har en särskild formulering som gör att de lakar ur i vattnet under säsongen. Det är därför man måste måla på ny färg varje säsong.

Dock finns det en behandling med koppar inblandad i epoxy som påstås fungera utan att man behöver göra om behandlingen regelbundet. Men det är ju också så att där handlar det då om organismer som ska växa direkt på kopparen, och då behövs kanske ingen utfällning.

M
jajje skrev:
Är det verkligen så, är det inte koppar joner som frigörs och angriper plåten. Om det är kontakt eller inte spelar nog ingen roll.
Men hur som helst så kan man nog konstatera att koppar på plåttak förhindrar tillväxt av alger men skapat oönskad korrosion på plåt. Eftersom det oftast ligger kvar lite vatten i hängrännan så är den utsatt under längre tid än plåttaket.

Men själva grejen tilltalar mej då man kontinuerligt har ett motmedel som försvårar tillväxt under lång tid utan arbetsinsats. Men det är i min värd inte värt det då hängrännorna kan ta mycke stryk.
En liten detalj i den här diskussionen är ju att plåten är målad. Koppar kommer därför inte komma i direktkontakt med plåten och därför heller inte orsaka någon skada.

Den dagen då färgen lossnar från plåten då kommer den rosta snabbt oavsett.

Plåt/stål och koppar fungerar "utmärkt" tillsammans i värmesystem, så varför skulle dem inte göra det här?

• Gilla
Lato
  • Laddar…
Ja jag köper det att då färgen lossnar då rostar det... Men det kommer att gå fortare med en elektrolyt inblandad. Regnvattnet kan vara aningen surt och det blir en bra elektrolyt. Men nån som är mera skolad i kemi kan nog förklara detta bättre än jag.

I Värmesystem försöker man undvika att blanda ädla och mindre ädla metaller. Men om man måste så her man den ädlare metallen efter den oädla i flödesriktningen dessutom så är tillgången till syre begränsad i slutna system.

Redigerat:
jajje skrev:
...koppar joner som frigörs och angriper plåten. Om det är kontakt eller inte spelar nog ingen roll...
Diskussionstråden avhandlar två delfrågor:
- Om det fungerar
- Galvanisk korrosion

Isolation mellan metallerna förhindrar den sistnämnda, och har som du skriver, sannolikt inget med funktionen att göra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.