Har försökt hitta info om man skall täta vinkeln i mansardtak, och i så fall hur. Mina takläggare har lagt vad jag tycker ser ut som nocktätning, har inte haft möjlighet att klättra upp och kolla ännu. Tycker iaf att det inte är speciellt snyggt.

Vad säger ni?

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

//Larsa

• Gilla
Bengt5
  • Laddar…
Men har ingen tätting där oftast utan man överlappar pannorna så det stämmer. Ibland sätter man en plåt men inte vanligt aldrig någonsin set det som du har och jobbar med tak varje dag.

• Gilla
Mattias_Eson och 2 till
  • Laddar…
Idag fick jag diskutera detta med entreprenören. Han menade att detta var istället för plåt och var mycket bättre. Själv antar jag att det inte gör någon skada, men det ser ju inte roligt ut...
Kan annars misstänka att de misslyckats med överhänget och detta blev en nödlösning.. Jag har inte hittat några rekommendationer på hur mycket pannan skall sticka ut på Vittinge tegel.

Så frågan är hur jag skall göra, acceptera eller börja bråka?

Alla åsikter och tips är välkomna!

MVH//Larsa

På ett mansardtak ska den nedersta
pannraden på övre takytan vara väl förankrad och skjuta
ut så långt att den väl täcker den övre avslutningen på
nedre takytan.

Saxat från moniers bruksanvisning.

Jag tycker utsticket ser alldeles för litet ut och det där tätningsbandet ser ju förjävligt ut.
När man investerar så mycket pengar som ett takbyte innebär så ska man inte nöjja sig med ett sådant resultat.
Och det är klart entreprenören anser att tätningsbandet är bättre än plåt när det bara är att häfta dit och klistra fast det mot pannan.
En plåt hade ju fått det att se mycket mer arbetat ut, men allra bäst hade ett korrekt utstick på pannan varit.

Ja visst ser det illa ut! Och då har man lagt extrapengar på lertegel bara för att det är snyggt.... :mad:

Nödlösning. Dom har missat och gjort utsticket för kort. Med ordentligt utstick behövs varken plåt ellr tätband

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Larsa skrev:
Ja visst ser det illa ut! Och då har man lagt extrapengar på lertegel bara för att det är snyggt.... :mad:
Nej stå på dig och godta inte detta. Ingen hantverkare med lite yrkesstolthet skulle lämna ett sådant här tak

Det ser fördjävligt ut. Det är inget fågelband dom har petat in?

Vi har också mansardtak som vi ska lägga om inom en månad. Tanken är ju att man spikar dom 2 första raderna samt utsidorna på tegelpannorna. Sen vid brytningen så ska dom andra pannorna ligga så att det blir en snygg övergång och att vattnet rinner ner. Risken med din takläggning är att vattnet kommer bakom plåt eller plastskiten som dom satt dit. Jag hade krävt en omläggning. Dom kan ju lägga om läkten så måttet blir rätt. För det är det dom gjort fel. Sen är det inte bara att flytta läkten. Dom har ju gjort hål i pappen så då måste dom byta den med.

Kunden har alltid rätt. Om det inte är ett svartjobb. Då är det runt hörnet garanti som gäller.

Stå på dig. Går inte det så får du ta dit en besiktningsman och det får takläggaren stå för.

Nu är nockbanden borta och pannorna fästa med "clips", slutet gott allting gott. Var några resor med detta takbyte, men firman åtgärdade alla mina synpunkter utan invändningar. Samtidigt tänker man "skall man behöva göra allt själv för att det skall bli bra?"... Var det första större jobbet jag lejt ut då jag insåg att det inte var realistiskt att göra kvällar och helger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.