Jag vill påstå att det börjar bli folk av både sotare och bilbesiktningsmän ;-)

Glidskydd ska väl fånga stegen både i sidled och från att glida ner ifall stegen står taskigt nertill, dvs stegen ska hänga i glidskyddet?
Jag tillverkade egna glidskydd och fick beröm av sotaren.

Det visar ju egentligen bara på godtyckligheten i bedömningen av dessa installationer. Din sotare borde ha krävt typgodkända glidskydd om han följt branschreglerna.

Det tror inte jag behövs i privatbostäder, men på fabriker etc är det säkert så.
(avdelningen en dåres försvarstal)

Det föreskrivs glidskydd av allroundtyp, dvs ska passa så många olika stegar som möjligt, att ett glidskydd ska vara typgodkänt innebär att den skall typas mot stegen, och ni vet säkert hur många olika stegar som finns.
Därav tror jag inte det behövs typgodkända glidskydd.

Jag gjorde riktiga krokar så inte stegen kan komma någonstans, men jag tror berömmet från sotaren kom av att jag även skruvat fast stegen i altanen.

Jag tror också att du kan bygga bra glidskydd, det är inte det jag ifrågasätter. MEN, finns det branschregler, vilket det gör i detta fall, är det en fördel om branschens yrkesmän håller sig till detta och inte hittar på egna lösningar kring vad som funkar och inte. Långsiktigt måste det vara bra för alla. Reglerna gäller även privatbostäder.

Jag har letat och inte funnit att glidskydden behöver vara typgodkända, bara att dom ska finnas där och fungera.
Men vi behöver inge hårklyveria detta, vi ska naturligtvis förbättra sotarnas arbetsmiljö och säkerhet, och minst uppfylla kraven.
Håller med dig MathiasS, jag vill bara veta exakt vad som gäller, det är lättare att förklara då för en sotare som håller på med godtyckliga egna ideer.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jag tycker du ska kontakta sotaren och snällt be honom komma och visa dig hur du ska göra. Låt bli att argumentera - gör som han säger. Ni ska ju få sotat fler gånger.....

precis, att fråga och få råd vinner man mycket mer på än att argumentera för sin egen inställning. Man kan ju även passa på att berätta om sina egna tankar och poängtera att det ser ut som det gör pga att man trott att det är det säkraste, men att ge sotaren pekpinnar vinnar man bara problem på (tyvärr).

Vi hade ganska mycket diskussitioner med vår sotare både vid takbyte och vid installation av kamin, i vissa fall var vi inte alls överens och i något fall gav jag mig och i minst ett tyckte han efter förklaring att jag faktiskt hade rätt i just detta fallet (men normalt sett så....).

Reglerna säger att ett fast glidskydd för markstefen ska klara 100kg i lodrät riktning. Samt förhindra stegen från att kana bakåt eller sidled. Glidskyddet kan sitta tv eller till höger om takstegen. Glidskyddet får ej varamonterat i hängrännan. //Tommy Skorstensfejartekniker PS. Och ja glidskyddet som monteras på tak skall vara typgodkända eller annan lösning som klarar kraven från hus ama ds

Lutte skrev:
Känsliga som socker verkar dom vara som ska ha skottade o sandade gångar till stegen, har man valt ett yrke som är utomhus får man acceptera lite snö. Sen framkörningsavgift på flera hundra kronor när dom kommer från grannen. Ingen respekt för egendom när dom stövlar in med skitiga skor och kladdar med skitiga händer överallt där dom inte ska vara.
Nu är det en väldigt gammal post men är du seriös eller?
Du gnäller på att vi vill ha det skottat fram till stegen osv. Men samtisigt gnäller du på att vi skitar ner? Klart som tusan det blir skitigt om vi är blöta om benen p.g.a snö?
Ha de gott :)

• Gilla
Fjojtmehmet
  • Laddar…
Jag valde sotare utanför kommungränsen och det funkar utmärkt 2 ggr/år. Men glidskyddet, som är inköpt, är han inte intresserad av - då jag frågade hur det skulle monteras. Får ligga på hyllan om jag måste byta sotare.

S
Lutte skrev:
Känsliga som socker verkar dom vara som ska ha skottade o sandade gångar till stegen, har man valt ett yrke som är utomhus får man acceptera lite snö. Sen framkörningsavgift på flera hundra kronor när dom kommer från grannen. Ingen respekt för egendom när dom stövlar in med skitiga skor och kladdar med skitiga händer överallt där dom inte ska vara.
Gud vad konstigt att dom inte vill pulsa genom snön med sin utrustning.
Framkörningsavgiften är knappast bara till för tt täcka bränslekostnad...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.