5 709 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Rimlig offert för takbyte?
Hej
Jag har en 1 1/2-plansvilla där taket börjar ge upp fullständigt. Att lägga om taket känns mycket mer brådskande än inom den tvåårsperiod vi planerade. Har fått en offert som jag konstigt nog tycker är för billig...
Takytan är ca 200 kvm och taket har 2 takfönster, en takkupa och 3 ventilationsutblås. Det gamla taket ska rivas ner till takstolarna och det ska läggas ny råspont, ny underlagspapp, ny strö- och bärläkt samt betongpannor från Monier. Det ska även sättas fågelband, nockband, ny fotplåt, nya hängrännor och stuprör. Dessutom en ny takstege med glidskydd, snörasskydd och nya vindskivor samt plåt till dessa. Övrig plåt i bra skick målas.
I den offert jag fått är arbetskostnaden 195k inkl moms och materialkostnaden 60k, där ingår allt ovan samt rivning, transport och ställning.
Spontant tycker jag materialkostnaden känns för låg, det är förvisso till min fördel om mer ligger på arbete än material kopplat till ROT-avdrag. Eller är det rimligt trots allt?
Den här takfirman är en av två i min stad som är kopplade till nordisk tätskiktsgaranti som jag läst om här på forumet. Vet inte hur mycket trygghet det är att använda en sådan hantverkare?
Jag har en 1 1/2-plansvilla där taket börjar ge upp fullständigt. Att lägga om taket känns mycket mer brådskande än inom den tvåårsperiod vi planerade. Har fått en offert som jag konstigt nog tycker är för billig...
Takytan är ca 200 kvm och taket har 2 takfönster, en takkupa och 3 ventilationsutblås. Det gamla taket ska rivas ner till takstolarna och det ska läggas ny råspont, ny underlagspapp, ny strö- och bärläkt samt betongpannor från Monier. Det ska även sättas fågelband, nockband, ny fotplåt, nya hängrännor och stuprör. Dessutom en ny takstege med glidskydd, snörasskydd och nya vindskivor samt plåt till dessa. Övrig plåt i bra skick målas.
I den offert jag fått är arbetskostnaden 195k inkl moms och materialkostnaden 60k, där ingår allt ovan samt rivning, transport och ställning.
Spontant tycker jag materialkostnaden känns för låg, det är förvisso till min fördel om mer ligger på arbete än material kopplat till ROT-avdrag. Eller är det rimligt trots allt?
Den här takfirman är en av två i min stad som är kopplade till nordisk tätskiktsgaranti som jag läst om här på forumet. Vet inte hur mycket trygghet det är att använda en sådan hantverkare?
Produkter som diskuteras: "takstege"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Totalen är inte jättebilligt. Jag betalade ungefär 120000kr efter ROT för byte av 120kvm tak för ca 4 år sedan.
Jag håller med om att materialkostnaderna är låga. Kanske väljer firman att sälja materialet till självkostnadspris men att ha en högre arbetskostnad? Så hade jag iaf gjort om jag var byggare.
Jag håller med om att materialkostnaderna är låga. Kanske väljer firman att sälja materialet till självkostnadspris men att ha en högre arbetskostnad? Så hade jag iaf gjort om jag var byggare.
Tack för svar. Arbetskostnaden reagerar jag inte på, men tycker materialbiten känns i underkant. BAra betongpannan som är specificerad i offerten. Antar att man även skulle kunna be om att få andra väsentliga delar specificerade med fabrikat. Är det ens självkostnadspris?
Priset på 195 inkl moms för arbetskostnad är före ROT.
Jag bor i Bergslagen och har begärt offerter på byte av betongpannor, läkt, duk, vindskivor, fotplåt, plåt till vindskivor, stuprör, hängrännor, krokar, osv ungefär enligt det du skrivit. Däremot så är råsponten fin så ny duk läggs ovanpå den gamla.Tina-tina skrev:Tack för svar. Arbetskostnaden reagerar jag inte på, men tycker materialbiten känns i underkant. BAra betongpannan som är specificerad i offerten. Antar att man även skulle kunna be om att få andra väsentliga delar specificerade med fabrikat. Är det ens självkostnadspris?
Kostnad för material har legat kring 50-60kkr (taket är utformat som ditt) ca 235m^2. Offerterna har varit mellan 200-250 (innan ROT) så priset du fått är lågt så begär en mer specificerad offert.
Se till att duken/pappen är en bra med gärna 30 års garanti.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden