9 254 läst ·
2 svar
9k läst
2 svar
Skarva vindskiva?
Upptäckte nyligen att ändarna på vindskivorna på huset, tagit stryk av troligen översvämmande hängrännor!
Är typ nedersta 10cm som är dåliga. Känns som ett onödigt arbete att byta hela skivorna i detta skedet.
Funderade lite på om det går att få till en någorlunda acceptabel skarv och bara byta nedersta typ 50cm?
Är den "övre" skivan jag sett nu som är dålig. Ska vara en 22x195. Men när huset byggdes hade dom av någon anledning inte den dimensionen till hands, så blev en 22x170 med en kluven bit 22x25 som lades ovanpå. (Nä , det är inte rätt, men nu är det så det ligger till). Plåten täcker detta.
Det är väl också en anledning till att fukten fått fäste.
Så jag använder mig av 22x195 om jag nu gör detta.
Är här någon som skarvat och vet tips och råd?
Bör väl snedsågas? 10-15⁰ + snedda 30-45⁰?
Är typ nedersta 10cm som är dåliga. Känns som ett onödigt arbete att byta hela skivorna i detta skedet.
Funderade lite på om det går att få till en någorlunda acceptabel skarv och bara byta nedersta typ 50cm?
Är den "övre" skivan jag sett nu som är dålig. Ska vara en 22x195. Men när huset byggdes hade dom av någon anledning inte den dimensionen till hands, så blev en 22x170 med en kluven bit 22x25 som lades ovanpå. (Nä , det är inte rätt, men nu är det så det ligger till). Plåten täcker detta.
Det är väl också en anledning till att fukten fått fäste.
Så jag använder mig av 22x195 om jag nu gör detta.
Är här någon som skarvat och vet tips och råd?
Bör väl snedsågas? 10-15⁰ + snedda 30-45⁰?
Jo 90⁰ rakt över brädan kan jag köpa.
Men bör jag inte ställa klingan 10-15⁰ för att minimera en ful glipa?
Men bör jag inte ställa klingan 10-15⁰ för att minimera en ful glipa?
Klicka här för att svara