La om taket på garaget för cirka ett år sedan. Jag misstänker att jag gjort en rätt så allvarlig konstruktionsmiss.
takstolar består av 45x170 sedan ligger det bärläkt för den gamla takbeläggningen på 50x50 ungefär cc60. Uppe på detta har jag lagt en ny bärläkt 45x45 cc60 där råsponten är spikad i.
Givetvis var det feltänkt från början. Korrekt hade väl varit att förlänga takstolarna och lägga råsponten direkt ovanpå takstolarna cc120. Takstolarna medförde inte något takutsprång då garaget inte hade detta tidigare.
Hur illa är detta egentligen? Orolig vad som händer när snön kommer. Om inte tillräckligt hållfast (misstänker att det inte är det) Någon idé om hur jag kan fixa till det? Känns trist att riva taket.
Takbeläggningen är papp. Taktypen är pulpettak lutning 5 grader.
takstolar består av 45x170 sedan ligger det bärläkt för den gamla takbeläggningen på 50x50 ungefär cc60. Uppe på detta har jag lagt en ny bärläkt 45x45 cc60 där råsponten är spikad i.
Givetvis var det feltänkt från början. Korrekt hade väl varit att förlänga takstolarna och lägga råsponten direkt ovanpå takstolarna cc120. Takstolarna medförde inte något takutsprång då garaget inte hade detta tidigare.
Hur illa är detta egentligen? Orolig vad som händer när snön kommer. Om inte tillräckligt hållfast (misstänker att det inte är det) Någon idé om hur jag kan fixa till det? Känns trist att riva taket.
Takbeläggningen är papp. Taktypen är pulpettak lutning 5 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Lite svårt och få nån helhetsbild med bara den där bilden? Hur ser det ut i ett större perspektiv?
Tack för svar!
Här kommer bild med förhoppningsvis lite bättre vidvinkel. Var inte helt lätt att försöka ta kort på tak och faktiskt få med något.
Här kommer bild med förhoppningsvis lite bättre vidvinkel. Var inte helt lätt att försöka ta kort på tak och faktiskt få med något.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Det jag menade mest var ju hur det ser ut utifrån. Är det fristående eller vad vilar allting på?Kommer det enbart snö uppifrån eller kasar det ner från andra tak osv osv.
Höll taket innan så bör det väl hålla nu?
Enda skillnaden är att några 45x45 och råspont tillkommit med lite extra tyngd, men de gamla takplattorna (?) måste väl ha vägt ngt också.
Jämfört med några dm blötsnö har det knappast ngn betydelse. Vikten blir ju jämnt och fint utbredd över takstolar och bärreglar.
Är de gamla bärreglarna 75x75 mm?
Enda skillnaden är att några 45x45 och råspont tillkommit med lite extra tyngd, men de gamla takplattorna (?) måste väl ha vägt ngt också.
Jämfört med några dm blötsnö har det knappast ngn betydelse. Vikten blir ju jämnt och fint utbredd över takstolar och bärreglar.
Är de gamla bärreglarna 75x75 mm?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Skillnaden mellan förr och nu måste vara försumbar. Däremot misstänker jag att 45x170 är lite för klent för den spännvidden, men det var det ju även tidigare i så fall.
Hej!S Stefan1972 skrev:
Det är ett fristående garage på cirka 8,5x3,5m. Det kan inte kasa ner någon snö från annat tak. Garaget är från 71 och vad ursprungligen byggt med eternitplattor som vi (tur var väl det) lyckades plocka ner utan att en enda skiva sprack. Eternitaket låg på de råsågade reglarna dim cirka 50x50. För råspont/papptaket reglade jag således bara över med 45x45. Ångrar stort att jag inte tog grovre, exempelvis 95x45 och lagt ner hade kännts bättre nu i efterhand. Nu är jag mest tveksam om det håller. Tanken är ju att isolera väggar/tak och då kommer jag inte kunna ha någon vidare koll längre på om 45orna kröker sig. Det är väl det jag är mest orolig för. Att 45orna kröker sig i facken mellan gamla bärläkten. Och andra sidan råsponten i sig ger ju stabilitet också. Nu är det ju helt plötsligt cc60 istället för cc120 vilket också påverkar så klart. Vikten borde i vart fall bli jämn
Svårt det här med hållfasthet tycker jag.
Gick ut och mätte. För att vara mer exakt är takstolarna 175x50. Inte för att det gör någon större skillnad för bärighetens skull, men men. Rätt skall vara rätt. Jo då det har hållt från 71 när garaget byggdes.J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
1971 var det tumdimensioner som gällde. 50x175 är alltså 2x7 tum. Det kan kanske vara kul att veta att dessa få mm ger en 20 %-ig förbättring av yttröghetsmomentet, som är den viktigaste parametern för att bestämma nedböjningen. Med 3,5 m spännvidd kan det böja ner lite väl mycket i alla snözoner, men inget alarmerande i södra Sverige i alla fall.
Jag tror inte att du behöver oroa dig om du nu inte bor väldigt långt norrut. Vi bor i snözon 2-2,5 och har ett förråd byggt på liknande sätt som ditt med 3 m spännvidd. Balkarna är 50*110 mm har jag för mig (kan vara bara 50*100 mm) och planken är ca 25*110, lutningen är 2-3 grader och det byggdes i början på 70-talet. Från början låg det bara plåt ovanpå planken (bild 1), men för några år sedan tog vi bort plåten och la råspont+papp direkt på planken så att råsponten ligger åt samma håll som takbalkarna (bild 2). Det sviktar lite när man går på råsponten mellan takreglarna, men inte när man går där takreglarna är och det har inte varit några problem med snön varken innan eller efter att vi la på råspont
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Trevligt. Det där ser ut som en liknande garagekonstruktion. Kan tänka att det sviktar något när du står mitt på med tanke på de liggande plankorna.S hjulia skrev:Jag tror inte att du behöver oroa dig om du nu inte bor väldigt långt norrut. Vi bor i snözon 2-2,5 och har ett förråd byggt på liknande sätt som ditt med 3 m spännvidd. Balkarna är 50*110 mm har jag för mig (kan vara bara 50*100 mm) och planken är ca 25*110, lutningen är 2-3 grader och det byggdes i början på 70-talet. Från början låg det bara plåt ovanpå planken (bild 1), men för några år sedan tog vi bort plåten och la råspont+papp direkt på planken så att råsponten ligger åt samma håll som takbalkarna (bild 2). Det sviktar lite när man går på råsponten mellan takreglarna, men inte när man går där takreglarna är och det har inte varit några problem med snön varken innan eller efter att vi la på råspont
[bild] [bild]
Det gör konstigt nog inte mitt tak, känns väldigt stumt under fötterna. Rörde sig inte speciellt mycket om något alls vid det obligatoriska hopptesten heller. Däremot var det rätt otäckt innan taket var helt lagt och Spikreglar/panelen var på, väggarna rörde sig en del så när vinden tog tag kändes det som om hela garaget skulle välta omkull.
Ja, hade det inte sviktat mellan takreglarna så hade jag fått en chock, men jag hade nog ändå inte vågat göra hopptestetC Xcqn skrev:Trevligt. Det där ser ut som en liknande garagekonstruktion. Kan tänka att det sviktar något när du står mitt på med tanke på de liggande plankorna.
Det gör konstigt nog inte mitt tak, känns väldigt stumt under fötterna. Rörde sig inte speciellt mycket om något alls vid det obligatoriska hopptesten heller. Däremot var det rätt otäckt innan taket var helt lagt och Spikreglar/panelen var på, väggarna rörde sig en del så när vinden tog tag kändes det som om hela garaget skulle välta omkull.![]()
Jo, känner igen det där. Det var rejält svajigt att krypa på garagetaket när vi skulle lägga råsponten innan panelen var på plats. Så det var bara stommen till garaget som fanns då. I kombination med höjdrädsla var det inget vidare...
Jag antar att jag kan dra slutsatsen baserat på de svar jag har fått att det troligtvis håller?
Mycket återstår, fasadplank på framsidan skall rivas, det skall reglas upp för takskjutsport, sadla på alla befintliga reglar för att få plats med vettig mängd isolering, el skall dras, OSB skall skruvas upp, ja listan kan göras lång och tiden skall räcka till.
Mycket återstår, fasadplank på framsidan skall rivas, det skall reglas upp för takskjutsport, sadla på alla befintliga reglar för att få plats med vettig mängd isolering, el skall dras, OSB skall skruvas upp, ja listan kan göras lång och tiden skall räcka till.
Ja, jag hade inte varit orolig för att det inte håller. Kommer det riktigt mycket snö och det börjar svikta så är det bara att skotta bort snön så är problemet löst. Så håll lite koll på hur det ser ut de närmaste vintrarna så lär du dig snart hur mycket snö det kan ligga på taket innan det känns som att det är dags att skotta
Klicka här för att svara