Byggahus.se

Fukt i innertak under pågående takrenovering

1. T
    Medlem · 7 inlägg

Takfråga

Medlem
    Hej!

Vi påbörjade en takomläggning idag och enligt prognos skulle vädret vara stabil med ev en kort lätt skur. Gubbarna har rivit hela taket intill råsponten och påbörjat att byta rötskadad/möglig råspont när himlen öppnar sig och det regnar, och regnar och slutar aldrig regna. De jobbar på kvickt och får råsponten på plats, täcker med underlagsduk och på med presenning. När jag nu undersöker innertaket (1,5 halvplan med inredd vindsvåning) upptäcker jag att det droppar från innertaket på ett par ställen, och hittar rejält med vatten i kattvinden vid takfoten, plaskblött. Däremot verkar det inte regna in mer där just nu.

Det jag undrar är om jag ska vara orolig att fukten stannar i isoleringen i snedtaket efter att taket är lagt tätt? Behöver jag byta isolering och renovera även innertaket p.g.a. detta? Behöver jag t.ex. sätta en avfuktare i kattvinden?

Detta kanske är självklara saker, men jag är helt novis och har tummen mitt i handen, och är därmed helt utlämnad till takläggaren som visserligen blev lite stressad men menar att det inte bör vara någon fara.

Tack på förhand!

2. T
    Medlem · Sö · 2 186 inlägg

TheGame

Medlem
    Plaskblöt isolering hade inte jag velat ha kvar.
    Se till att göra det så gott som möjligt och inte vara låta ligga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.