Tjipp!

Vi tillträdde nytt hus för en månad sen, allt tiptop. Huset är från -78 och taket är i OK skick (inget historiskt läckage) men besiktningsmannen rekommenderade starkt ett byte pga teknisk livslängd på pannorna som tickar på det 43:e året. Helt OK för oss, så jag har haft 4 företag här för offert. 45 graders lutning, 2-3 genomföringar, befintliga betongpannor på rejäla läktar i bra skick och masonitskivor som inte visar några skador. Ca 170 kvm.

Två företag verkar ha finskt ursprung och båda rekommenderar att bakomliggande masonitskivor ska kvarstå och att de sedan har en egen-utvecklad duk (?) som jämte dubbla luftspalter och ett redigt läktsystem ska vara tillräckligt och robust. Båda företagen estimerar ca 3 dagars arbete.

De andra företaget rekommenderar att vi tar väck masonitskivorna och ersätter med ny råspont. Det enda företaget varnade lite för det där finska tillvägagångssättet som tydligen inte var helt accepterat av branschen (?). Dessa två företag estimerar ca 2 veckors arbete.

Finnarna har varit snabba på offerter (på stående fot faktiskt) och vill komma till snabbt avslut, de andra ska återkomma med offert under veckan.

Är det någon här med koll på just tekniken vid takbyte anno 2021, spont kontra befintliga masonitskivor men även prisläge. De två offerterna ligger på 194 och 230 och inkluderar vindskivor, 2 kupor och 1 takfönster, alla häng- och stuprännor, städ et c.

Tack på förhand!

Hej,
Kan bara medela att vi fick taket utbytt av en firma med Finskt ursprung och det blev katastrof dåligt utfört.
Gjorde om det själva från grunden tre månader efter att firman ansåg sig vara klara.

J Jörgen63 skrev:
Hej,
Kan bara medela att vi fick taket utbytt av en firma med Finskt ursprung och det blev katastrof dåligt utfört.
Gjorde om det själva från grunden tre månader efter att firman ansåg sig vara klara.
aj fan... började firman på T eller V?

Den börjar på T

• Gilla
raspen
  • Laddar…
optimum
Jag skulle välja råspont, papp, läkt samt betongtegelpannor av bra fabrikat.

Och givetvis från en seriös firma.
Prata gärna med grannar som kanske redan har gjort liknande.

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Man kan köra med duk, det funkar riktigt bra. Lätt att sätta och billigare än råspånt.
Hade själv masonit tidigare tog bort den och har bara tuk + takplåt

Bor du i södra delarna av Stockholm så kan jag rekommendera företaget Huddinge tak och bygg ab.

• Gilla
raspen
  • Laddar…
På de två offerter jag har fått så sade båda att "man sätter duk", tror de skulle behålla masonitskivorna.
På vårt tak, från 1976, har det funkat i 45 år med masonitlösningen så jag antar att om man sätter en duk också så bör det hålla i 45 år till då både duk och masonit skyddar (förutsatt att masoniten är fräsh).

Å andra sidan såg jag ett hus längre bort som rev allt och satte råspont. Ytterligare alternativ jag sett på samma typ av hus är takmålning (typ 25-30 tkr) samt att bara byta pannor (i de fall ägaren gör arbetet själv).

Ytterligare en variant var ett hus som rev pannorna, behöll läkt/masonit, lade duk på läkten och sedan upp med ett klicktak.

Så frågar du fem personer så får du nog fem svar.
Fick ett pris på 1 140 kr per kvadrat inkl plåt och vattenavrinning, före ROT.
Är ditt pris innan eller efter ROT?

H hellohello skrev:
På de två offerter jag har fått så sade båda att "man sätter duk", tror de skulle behålla masonitskivorna.
På vårt tak, från 1976, har det funkat i 45 år med masonitlösningen så jag antar att om man sätter en duk också så bör det hålla i 45 år till då både duk och masonit skyddar (förutsatt att masoniten är fräsh).

Å andra sidan såg jag ett hus längre bort som rev allt och satte råspont. Ytterligare alternativ jag sett på samma typ av hus är takmålning (typ 25-30 tkr) samt att bara byta pannor (i de fall ägaren gör arbetet själv).

Ytterligare en variant var ett hus som rev pannorna, behöll läkt/masonit, lade duk på läkten och sedan upp med ett klicktak.

Så frågar du fem personer så får du nog fem svar.
Fick ett pris på 1 140 kr per kvadrat inkl plåt och vattenavrinning, före ROT.
Är ditt pris innan eller efter ROT?
Ok, tack! Ja, alla bolag har sin sanning antar jag.

Priserna ovan är efter ROT.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.