Hej,

Jag skall dra nätverkskabel till takfoten och funderar på vilket sätt detta kan göras. Lösningen behöver inte vara permanent, då ovanvåningen idag är oinredd. I framtiden skall den inredas och då skall det inte vara värre än att kabeln kan byggas in på ett permanent sätt.

Undersida av takfot med en markerad punkt för nätverkskabelinstallation nära stuprör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takfot på hus med röd prick markerad där nätverkskabel planeras att dras ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid röd prick önskar jag göra upp ett litet hål där kabeln skall komma ut.

Oinredd vind med synliga takbjälkar och kanaler som en potentiell väg för nätverkskabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oinredd övervåning med trävägg och synlig takfot, isolering samt en svart flexibel slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovanvåningen ser i dagsläget ut såhär.

Bild inifrån en oinredd övervåning som visar en kanal och insidan av en takfot genom en öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag tar kameran och fotar ner i en av kanalerna ser det ut såhär. Jag förmodar att det är insidan av takfoten jag ser.

Skulle det vara en lösning att skaffa en dragfjäder och pilla in kabeln från ett hål i takfoten och vidare upp genom en av dessa kanaler?

Efter att titta på denna bild ser jag ingen annan väg upp. Vill inte riskera att görs hål där det inte skall vara hål.
Illustration av ett taksnitt som visar ventilation med rödmarkerat luftflöde och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jösses vilket långt inlägg. Hoppas att ni förstår vad jag menar. All svar och tankar uppskattas enormt mycket.
 
sunnis
Du lägger en slang typ 16mm flexslang hela vägen och gör ett slangutstick i takfoten. Man bygger inte in kablar utan man bygger in slang eller rör. Sedan drar man genom en kabel med dragfjäder i slangen. Klamra slangen längs med takfoten.
 
  • Gilla
Jodåsatteh
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Du lägger en slang typ 16mm flexslang hela vägen och gör ett slangutstick i takfoten. Man bygger inte in kablar utan man bygger in slang eller rör. Sedan drar man genom en kabel med dragfjäder i slangen. Klamra slangen längs med takfoten.
Hej! Okej, där ser man. Det låter vettigt men jag var inte hur jag skall kunna föra och fästa en flexslang I takfoten utan att bryta mig in i den. Hade hoppats på att genom ett borrat hål på 8mm kunna föra in en dragfjäder och fiska ut nätverkskabeln.

Skulle det var okej med denna "ful-lösning" och sedan göra om och rätt med flexslang om 4-5 år när vi inreder ovanvåningen? Om inte - vad är de uppenbara nackdelarna/farorna?
 
sunnis
Du kan fiska upp flexslangen med dragfjäder också, inga konstigheter, antingen tejpar man på flexslangen, eller så för man flexslangen över dragfjädern. Efter du tagit dig genom det jobbiga partiet med en 2m slangbit så sätter du på en hylsa/skarv och fortsätter med slangen i kattvinden kommet bli och fortsätter dit den ska, typ mediacentralen.

Flexslangen kan man klippa och skarva, vilket kan underlätta kabeldragningen. Att dra genom allting med nätverkskabeln i den färdiga slangen tar ju bara några minuter. Att gå runt med en 100m rulle installationskabel och få genom den hel kan i sig vara en utmaning.
 
sunnis sunnis skrev:
Du kan fiska upp flexslangen med dragfjäder också, inga konstigheter, antingen tejpar man på flexslangen, eller så för man flexslangen över dragfjädern. Efter du tagit dig genom det jobbiga partiet med en 2m slangbit så sätter du på en hylsa/skarv och fortsätter med slangen i kattvinden kommet bli och fortsätter dit den ska, typ mediacentralen.

Flexslangen kan man klippa och skarva, vilket kan underlätta kabeldragningen. Att dra genom allting med nätverkskabeln i den färdiga slangen tar ju bara några minuter. Att gå runt med en 100m rulle installationskabel och få genom den hel kan i sig vara en utmaning.
Tack för ett utförligt svar. Jag tror att jag förstår hur du menar och jag lutar ju åt att göra på detta vis, även om alltihopa kommer att ligga lite random ovanpå isoleringen på golvet tills vidare.

Jag förstår dock inte syftet med att ha kabeln i en flexislang. Ursäkta min okunnighet..
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Borra ett 12-hål lite snett uppåt och peta upp en VP10. Gör själv ofta så vid kamerainstallationer där det inte går att nå takfoten inifrån.

[länk]
Hej! Jag tror inte att det kommer att gå i mitt fall att peta upp ett VP-rör eftersom vinkeln inte är rak. Jag misstänker att hålet är för nära husväggen..
 
J Jodåsatteh skrev:
Hej! Jag tror inte att det kommer att gå i mitt fall att peta upp ett VP-rör eftersom vinkeln inte är rak. Jag misstänker att hålet är för nära husväggen..
Vp10 är väldigt flexibel, så det är inte omöjligt. När det hamnar mot taket böjer det sig och följer förhoppningsvis lutningen upp på vinden
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vp10 är väldigt flexibel, så det är inte omöjligt. När det hamnar mot taket böjer det sig och följer förhoppningsvis lutningen upp på vinden
Okej, tack. Ska googla mer på det. Med risk för att låta dum/dryg - varför inte naken nätverkskabel från takstol till switch på vind? Har svårt att se nackdelarna mer än att 'man inte gör så'. Har det med fukt, kondens, skadedjur att göra? Vid nedgrävning av kabel förstår jag att en slang eller rör fyller en funktion.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jodåsatteh skrev:
Okej, tack. Ska googla mer på det. Med risk för att låta dum/dryg - varför inte naken nätverkskabel från takstol till switch på vind? Har svårt att se nackdelarna mer än att 'man inte gör så'. Har det med fukt, kondens, skadedjur att göra? Vid nedgrävning av kabel förstår jag att en slang eller rör fyller en funktion.
Den dagen man behöver/vill byta är det stört omöjligt, oftast. Inte alltid.

Men här hade jag nog kört på din temporära lösning. Sen vid en permanent lösning, förlagt kabeln i slang/rör.

Kan vara att du behöver ta ner en eller några av brädorna, blir enklare att komma åt.
 
J Jodåsatteh skrev:
Okej, tack. Ska googla mer på det. Med risk för att låta dum/dryg - varför inte naken nätverkskabel från takstol till switch på vind? Har svårt att se nackdelarna mer än att 'man inte gör så'. Har det med fukt, kondens, skadedjur att göra? Vid nedgrävning av kabel förstår jag att en slang eller rör fyller en funktion.
Det är väl mer att det är enklare att peta upp ett rör än att hålla på med en dragfjäder. Naken kabel går absolut att ha.
 
  • Gilla
Jodåsatteh och 1 till
  • Laddar…
Är det installationskabel eller patchkabel som du ska dra? Patchkabel används vanligtvis mellan enheter t.ex. switch-->kamera medans installationskabel används för förläggning av fast infrastruktur t.ex. patchpanel till uttag.

Då det verkar ha tolkats som att det gäller installationskabel, rekommenderar man ändå rör om det istället gäller en patchkabel?
 
JLyck JLyck skrev:
Den dagen man behöver/vill byta är det stört omöjligt, oftast. Inte alltid.

Men här hade jag nog kört på din temporära lösning. Sen vid en permanent lösning, förlagt kabeln i slang/rör.

Kan vara att du behöver ta ner en eller några av brädorna, blir enklare att komma åt.
Aha okej, ja det är sant att det blir svårt att byta om kabeln ligger naken. Då förstår sjg fördelarna med ett rör/slang. Tack! Jag kör i så fall på min temporära lösning.
 
N nwin skrev:
Är det installationskabel eller patchkabel som du ska dra? Patchkabel används vanligtvis mellan enheter t.ex. switch-->kamera medans installationskabel används för förläggning av fast infrastruktur t.ex. patchpanel till uttag.

Då det verkar ha tolkats som att det gäller installationskabel, rekommenderar man ändå rör om det istället gäller en patchkabel?
Mjuk S/FTP-nätverkskabel Cat. 6 Vit 100 m är det som jag tänkt att köpa. Jag vet inte om det är patch-eller installationskabel, men jag har läst på något forum att FTP-kabel rekommenderas för installation av poe-kameror.
 
Du har ju förberett och klart redan! Borra ett hål under armaturen för det du ska montera och stick sedan in ett VP-rör in upp på vinden. Klamra fast röret och dra i en kabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.