8 931 läst ·
21 svar
9k läst
21 svar
Gipsskivor direkt på ojämnt innertak?
Jag har inte pappspännt själv men läst att de som gjort inte tyckt det var så svårt, och visst bör du kunna hitta nån som kan det.G Grottulf skrev:
Helt slätt gips på gamla hus som är lite vinda och snea blir sällan snyggt. Speciellt om man kan se skarvarna. Det blir lätt som man känner sig som på en konferensanläggning, med nån gammal kåk där man tryckt upp gips, glasfiber, akustiktak, konferensrumsstolar, plastkanaler för kablar och en projje i taket. (nu tog jag i, men du förstår tanken).
Det är hela taket som bågnar, och högsta punkten är runt murstocken som vanligt, så som du säger så blir det inte så fint vid kakelugnen då...S Stuff skrev:7cm är ju jättestor diff och svårt att få till med gips.
Du skulle egentligen behöva läkta och rikta först. Du ser dock ut att ha dåligt med frigång mot den den fina kakelugnen så det kanske inte finns plats att läkta. Då kanske nytt pappspänt tak är bäst. Eller nån form av träpanel. Själv tycker jag att locktak är fint i gamla hus.
Är det enstaka brädor som diffar eller är det helt tanket som hänger/bågnar. Är det enstaka brädor så kanske de går att åtgärda lite lokalt innan du sätter nytt tak utanpå
Så gipsskivorna mår inte så bra av att hamna lite i spänn vid monteringen alltså?
Jag hade gärna satt nytt papptak, men känner inte till någon som gör det.
Någon kanske har tips om någon i Värmland som kan det?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Jag satte renoveringsgips på ett pappspänt tak men hade nog gjort annorlunda. Kanske "reglat" med masonitremsor. Jag har inte målat ännu så jag har inte sett hur illa det blir. Råsponten ovanför pappen var förstås inte helt jämn så det blev problem med vissa skruvar om skivan inte är stum mot underlaget. Jag har spacklat ut ojämnheterna och lär få se resultatet när takfärgen väl är på plats.
Rummet är bara 12 kvadrat så det är inte så stora ytor. Spännpappen var skadad från vattenläckage så den kunde inte räddas.
Rummet är bara 12 kvadrat så det är inte så stora ytor. Spännpappen var skadad från vattenläckage så den kunde inte räddas.
Redigerat:
Nej precis. Det blir inte bra att ha gipsskivor i spänn. Kommer lätt spricka. Renoveringsgips är mer följsamt men riktigt klent och dåligt med motstånd för skruvarna att spänna mot, så där är risken stor att skruvarna kryper igenom helt. Jag håller fast med min rekomendation om klassiska följsamma material som papp eller träpanel.G Grottulf skrev:Det är hela taket som bågnar, och högsta punkten är runt murstocken som vanligt, så som du säger så blir det inte så fint vid kakelugnen då...
Så gipsskivorna mår inte så bra av att hamna lite i spänn vid monteringen alltså?
Jag hade gärna satt nytt papptak, men känner inte till någon som gör det.
Någon kanske har tips om någon i Värmland som kan det?
Går du in på facebook och söker så hittar du säkert någon fin grupp för byggnadsvård där du kan få tips på hantverkare i värmland som pysslar med papptak
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Skippade glesen för jag har också lågt i tak. Fällde däremot in gles mellan bjälklaget då du ska ha 300 cc i taket. Också väldigt ojämnt bjälklag hos mig som är ganska snett. Idag kan man se på några ställe att de rört sig då remsan inte spruckit men veckat sig lite, knappt synbart endast vid visst ljus då solen hänger lågt. Jobbar som målare så vet att det annars är korrekt utfört. Man kan även se att de e lite buligt i taket pga ojämnheter men som sagt bara vid visst ljus.G Grottulf skrev:
i efterhand skulle man satt dubbelgips med förskjutning, de hade jämnat ut de väldigt mycket samt inte blivit något litet veck i remsan
Vävspänt tak med juteväv skulle vara det bästa om du kan få någon att göra det då hänger hela taket fritt är bara spikat runtom du kanske kan göra det själv om du är händig jag tror det är lättare än pappspänning har själv gjort många sådana tak som målare
Klicka här för att svara