Hej

Har ett hus som vi måste byta betongpannor på.
Under dom gamla pannorna finns de spåntak.
Hur ska vi gå till väga när vi rivet bort dom gamla pannorna och läkt?

Ska vi riva bort spåntaket till takstolarna och lägga råspånt och papp?
Ska vi låta taket vara som de är bara nya läkt?
Ska vi lägga oljehärdad bord på spåntaket och sen läkt?
Eller hur gör man. Har fått många olika svar och teorier.
Så nu hör jag med er som har kunskap och kanske gjort detta arbetet?

Tacksa för hjälp

• Gilla
Stug4n
  • Laddar…
Alla dom sätten du nämnt kan man göra beroende på skicket av spåntak och hur mycket pengar man vill lägga.

Ska vi riva bort spåntaket till takstolarna och lägga råspont och papp?
Råspont och papp är ju det bästa underlaget men dyre att bytta till. Sen får man se till att vinden får till räcklig ventilation då råspont och papp inte andas som spåntaket har gjort.

Ska vi låta taket vara som de är bara nya läkt?
Man kan göra så om spåntak är i så bra skick men brukar oftast inte vara så.

Ska vi lägga oljehärdad bord på spåntaket och sen läkt?
Det är en vanlig lösning när det kommer till spåntak och funkar men om spåntak inte är allt för dåligt kan man lägga vissa typer av diffusionsöppen takpapp. Oljehärdad bord och diffusionsöppen takpapp är ju billigare än råspont och papp och kräver mindre jobb.

Tack för svaret!
Vilken metod föredrar ni?
Är den bästa metoden för huset att behålla spåntaket och lägga oljehärdad bord?

Bilder på hu ni har gjort?

Jag tycker råspont och papp är bäst då det blir tätt runt alla hinder eller diffusionsöppen takpapp på spåntaket.
Inte om vinden får tillräcklig ventilation ändå sen om man tilläggs isolerar eller det har gjorts ändrar det klimaten för spåntaket.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog bort lösa spån, bankade in/drog ut utstickande spik och ojämnheter, lade distansbrädor parallellt med taksparrarna och halvvägs däremellan, skimsade upp till hyfsat vågrät.
image.jpg
Skapa konto

Lade (enligt manual) på icopal miratec genomtrampningssäker duk, diffusionstät. Spåntaket och distansbrädorna blir luftspalt, luftad vid takfot och nock. Grov tegelläkt pga det långa avståndet mellan taksparrarna.

Än så länge är vindsutrymmet under taket oisolerat. Jag tänker använda konventionell isolering, mineralull med invändig ångspärr, mest därför att resten av huset redan är isolerat på det viset. I annat fall hade jag övervägt diffusionsöppet.

image.jpg
Skapa konto

På med teglet igen, samma tegel med viss komplettering. Otacksamt värre, syns inte ett skit, förutom att det blev rakare!

• Gilla
Jacco van der Meulen och 6 till
  • Laddar…
Stenolofanders Stenolofanders skrev:
Tog bort lösa spån, bankade in/drog ut utstickande spik och ojämnheter, lade distansbrädor parallellt med taksparrarna och halvvägs däremellan, skimsade upp till hyfsat vågrät.

Lade (enligt manual) på icopal miratec genomtrampningssäker duk, diffusionstät. Spåntaket och distansbrädorna blir luftspalt, luftad vid takfot och nock. Grov tegelläkt pga det långa avståndet mellan taksparrarna.
Hittade denna gamla tråd när jag kollade lite kring hur jag ska göra på mitt hus med spåntak, är inne på att göra på ungefär samma sätt som du fast diff-öppen papp.
Lite nyfiken på huruvida du fortfarande är nöjd med detta såhär närmare tio år senare? :)

K Klas-Kenny skrev:
Hittade denna gamla tråd när jag kollade lite kring hur jag ska göra på mitt hus med spåntak, är inne på att göra på ungefär samma sätt som du fast diff-öppen papp.
Lite nyfiken på huruvida du fortfarande är nöjd med detta såhär närmare tio år senare? :)
Jadå, det funkar bra, såvitt jag kan se. Huset i fråga är alltjämt bara pannrum, förråd och enklare verkstad så det utsätts inte för någon större risk för kondens. Hade jag lagt det idag hade jag, som du verkar inne på, lagt diffusionsöppen papp, eller snarare diffusionsöppen genomtrampningssäker duk. Så har jag gjort senare, med bra resultat.

Sedan den där takläggningen har jag även lagt om delar av taket på bostadshuset. Där låg råspont med tjärpapp utan luftspalt, utan ventiler: med fuktskada som även drabbat taksparrarna. Taket troligen lagt på 1990-t, själva huset är sen ca 1880.
Så jag rev bort all spont och allt skadat, reparerade sparrarna och la diffusionsöppen trampsäker duk direkt på sparrarna, dvs utan råspont. Denna gång, enligt tillverkarens instruktioner, med vertikal läkt ("klämläkt", "vattenläkt") längs sparrarna ovanpå duken och därpå bärläkten för teglet, på bilden ovan från spåntaksprojektet som synes enbart bärläkt direkt på duken.

Nu har jag möjlighet att inspektera den delen av bostadshuset, jag lägger (tre vintrar senare) nämligen om den andra sidan av takfallet: det verkar mycket lovande. Förutom att det ser mkt bra ut under själva den omlagda delen har även det motsatta takfallet, som jag lägger om nu, mått bra av den förbättrade ventilationen som diffusionsöppet underlagstak gav via kattvinden under nock.

Summa summarum, jag undviker hädanefter råspont/tjärpapp till takkonstruktioner, iallafall som undertak under tegel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.