Byggahus.se

DSM Maxit

1. S
    Medlem · 81 inlägg

Sunetta

Medlem
    Hej! ;)

Vilket blir effekten på ovanplan av att bygga ett 1½ plans hus med DSM maxit ?
    Jag undra även vilka skillnader som fönstervalet gör på ett stenhus av detta matrial.

Funderar över att bygga ett hus med ett energisparande och sunt planerat hus.
    Finns det ett hus att se/uppleva i Malmö trakten??

:cool:

2. L
    Medlem · Västra Götaland · 543 inlägg

LyckeKonsult

Medlem

Re: DSM Maxit

Hej "Sunetta"
    Ja det finns hus i Malmö byggda med DSM, bland annat en skola i Bunkeflo och jag vet minst en villa...
    Lättaste sättet att få reda på referenser är ju att kontakta maxit i Malmö, de vet ju var objekten finns...
    Att bygga med maxit DSM ger ett hus med goda energi egenskaper, men det är ju inget superisolerat hus. Med ett Up på 0,33 finns det bättre alternativ men här får du ju också ett helt mineraliskt hus med bra egenskaper på andra sätt.
    Viktigt är väggens värmelagrande kapacitet som gör att ett hus med (nu justerar jag lite från tidigare trådar så jag nu fått tag i underlaget) Up 0,29 i en tung stomme motsvarar ett hus med regel stomme med ett Up på 0,19. (enligt Jan Ackanders arbetsrapport 1999:2 KTH "Värmetröghetens inverkan på energibehovet")
    Beträffande fönstren är de alltid viktiga då de är den största energislukaren i huset, och i ett DSM-hus blir det då ännu viktigare eftersom väggarna har relativt dålig isolerförmåga. Det blir av samma anledning viktig att lägga så mycket isolering i taket som möjligt.
    Vill att du förklarar vad du menar med "vad effekten blir på ovanplan" - men normalt "staplar" man upp gavelspetsarna som man hade gjort om man murat...?
    Lycke till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.