2 681 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Putstjocklek i utvändiga fönstersmygar
Ett lättbetonghus tjockputsas vad jag förstått det som. Gör man det samma i utvändiga fönstersmygar? Eller kan det vara så att man bara tunnputsar?
Anledningen till att jag undrar är att jag skall ta in en offert på fönster som måttbeställs.
Mvh Mattias
Anledningen till att jag undrar är att jag skall ta in en offert på fönster som måttbeställs.
Mvh Mattias
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Du skall tjockputsa in mot fönsterkarmen också. Se till så att putsen ligger väl upp på karmen så att det inte läcker förbi vatten.
Och när vi nu talar om tjockputs på lättbetong så skall alla stocknings skikten vara av lågalkaliskt bruk - dvs. baserade på vitcement eller anläggningscement
Mitt förslag - grunda med ett A-bruk 2-3mm (5-6kg/kvm) stocka ut 10mm (20kg/kvm) med ett B-bruk och 10mm (20kg/kvm) med ett C-bruk (t.ex: maxit serpo 105 vitgrund, serpo 130 ytongputs B, serpo 131 ytongputs C)
OCH VIKTIGT det skall ALLTID NÄTAS BÅDE PÅ IN OCH UTSIDAN av lättbetongen oavsett om det är block eller liggande eller stående element - den som inte lägger den lilla kostnaden riskerar att ångra sig i all framtid.
Nätningen är ingen garanti mot sprickor men då har man i varje fall gjort vad man kunnat för att undvika dem
Lycke till!
Och när vi nu talar om tjockputs på lättbetong så skall alla stocknings skikten vara av lågalkaliskt bruk - dvs. baserade på vitcement eller anläggningscement
Mitt förslag - grunda med ett A-bruk 2-3mm (5-6kg/kvm) stocka ut 10mm (20kg/kvm) med ett B-bruk och 10mm (20kg/kvm) med ett C-bruk (t.ex: maxit serpo 105 vitgrund, serpo 130 ytongputs B, serpo 131 ytongputs C)
OCH VIKTIGT det skall ALLTID NÄTAS BÅDE PÅ IN OCH UTSIDAN av lättbetongen oavsett om det är block eller liggande eller stående element - den som inte lägger den lilla kostnaden riskerar att ångra sig i all framtid.
Nätningen är ingen garanti mot sprickor men då har man i varje fall gjort vad man kunnat för att undvika dem
Lycke till!
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Låt mig göra klart att jag har mitt hjärta hos tjockputs...
så mitt svar blir baserat på det.
Lättbetong är ett oorganiskt material med egenskapen att kunna ta upp och avge fukt och värme (se diskussioner i andra trådar), jag vill då ha ett ytskikt som bygger på samma principer - dvs. tjockputs.
Då arbetstiden för att göra detta normalt blir längre än för tunnputs - typ STO - blir också kostnaden högre... vilket säkert gör att många väljer tunnputsen.
Jag skulle fråga entreprenören vad han skulle ha gjort om det var hans hus... ;D
Om det är lämpligare... blir det något fel - typ sprickor - så blir konsekvensen inte lika allvarlig
Lättbetong är ett oorganiskt material med egenskapen att kunna ta upp och avge fukt och värme (se diskussioner i andra trådar), jag vill då ha ett ytskikt som bygger på samma principer - dvs. tjockputs.
Då arbetstiden för att göra detta normalt blir längre än för tunnputs - typ STO - blir också kostnaden högre... vilket säkert gör att många väljer tunnputsen.
Jag skulle fråga entreprenören vad han skulle ha gjort om det var hans hus... ;D
Om det är lämpligare... blir det något fel - typ sprickor - så blir konsekvensen inte lika allvarlig
Klicka här för att svara